15 jaar ICE Amsterdam – Keulen

Het is donderdag precies 15 jaar geleden dat ICE de EuroCity-treinen tussen Amsterdam Centraal en Keulen verving. De Duitse hogesnelheidstrein is inmiddels een bekend verschijnsel geworden in Nederland. Toch gaat de snelle trein komend jaar iets minder vaak rijden.

De introductie van de ICE heeft de reistijd tussen Amsterdam en Keulen iets verkort. In 1999 deed de trein er nog minimaal 2 uur en 46 minuten over. Nu is dat met 9 minuten afgenomen naar 2 uur en 37 minuten. De reistijdwinst wordt op dit traject niet zozeer gerealiseerd door de snelheid, maar door het schrappen van de stop in Emmerich. Daar werd vroeger de Nederlandse locomotief vervangen door een Duitse, wat minimaal 8 minuten duurde. 

Waar de meeste Eurocity´s 15 jaar geleden eindigden in Keulen, rijden sinds 2002 vrijwel alle treinen door naar Frankfurt. Tussen Amsterdam en Frankfurt heeft de snelheid van de ICE ervoor gezorgd dat de reistijd fors is afgenomen. Dat komt doordat de ICE tussen Keulen en Frankfurt 300 kilometer per uur kan rijden. Op de rest van het traject is de infrastructuur niet geschikt om die snelheid te halen.

Voordat de ICE haar intrede deed tussen Amsterdam en Keulen, reed de trein eerder in 2000 al tussen Amsterdam en Hannover. Dat was ter ere van de Wereldtentoonstelling die op dat moment in Hannover werd gehouden. Na de Wereldtentoonstelling is de ICE niet meer teruggekeerd op die route.

Vanaf volgende maand verdwijnt er overigens één ICE tussen Nederland en Duitsland. Het gaat om een ICE-rit die nu rond de tijd van de nachttrein rijdt. Doordat de nachttreinen straks ook gebruikt mogen worden voor korte internationale trajecten, zoals Amsterdam – Oberhausen, blijft het treinaanbod per saldo gelijk.

NS International viert het 15 jarige bestaan van ICE in Nederland nauwelijks. Wel organiseert het spoorbedrijf samen met de Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK) vandaag een bijeenkomst in de Koninklijke Wachtkamer op station Amsterdam Centraal om het jubilieum te vieren. Het tienjarig bestaan werd vijf jaar geleden grootser gevierd, met onder andere een fotowedstrijd. Met de afsluiting van het Fyra-drama nog vers in het geheugen, ligt het mogelijk te gevoelig om dit jubileum uitgebreid te vieren.

This post was last modified on 1 november 2016 14:02

Share

Recent Posts

ProRail: ook dit jaar veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt…

2 dagen terug

NS legt zaterdagavond treinverkeer drie minuten stil na mishandeling conducteur: ‘Kan zo niet langer’

Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…

5 dagen terug

NS past HSL-dienstregeling aan op snelheidsbeperkingen

NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…

5 dagen terug

Vakbond na aanval op rijdend personeel: “Ingrijpen of wachten op dodelijk slachtoffer”

Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…

6 dagen terug

Ook Brusselse Eurostar-terminal krijgt opknapbeurt

Net als in Amsterdam krijgt ook de Brusselse terminal van Eurostar de komende tijd een…

7 dagen terug

Dit wordt de dienstregeling van de trein naar München

De Nederlandse Spoorwegen bevestigen het alsnog. In 2025 verdwijnt de ICE naar Basel en maakt…

7 dagen terug