9292.nl is donderdagochtend op zwart gegaan. De routeplanner zegt te maken hebben met een technische storing. Vrijdagochtend is de storing hersteld. In december ging de site ook al meerdere dagen op zwart.
Net als toen geldt ook juist nu een aangepaste dienstregeling en hebben extra veel reizigers behoefte aan een reisadvies. Waarschijnlijk is de website door de drukte bezweken, dat was in december in elk geval de oorzaak. Ook de 9292 app ligt aanvankelijk plat. 9292 verzorgt ook de reisinformatie op de sites van Connexxion, Arriva, RET en Breng. Ook die sites geven aanvankelijk geen reisinformatie. Concurrent GoAbout blijft bij een steekproef van Treinreiziger.nl eveneens hangen. Google Maps werkt in eerste instantie wel.
Reizigersvereniging Rover is ontstemd dat de site nu opnieuw plat ligt. “Zeker omdat 9292 ook al tijdens de sneeuw van 11 december jongstleden ook al verstek liet gaan. 9292 beloofde destijds beterschap maar maakt die belofte niet waar gemaakt” zegt Freek Bos namens reizigersorganisatie Rover. Hij adviseert reizigers gebruik te maken van Google Maps. “Google krijgt die info rechtstreeks van de vervoerders en is ook betrouwbaar.” Hij geeft dat advies op het moment het treinverkeer nog niet gestaakt is, en er nog gereisd kan worden. Later blijkt dat ook Google Maps geen actuele informatie meer krijgt over de uitval van treinen.
Wie alleen reisinformatie zoekt voor de trein, kan het beste kijken op NS.nl (of onze reisplanner). “Doordat er zoveel treinen en bussen opgeheven zijn, lukt het de reisplanners nauwelijks om alle informatie te verwerken” legt redacteur Hildebrand van Kuijeren uit. Daar heeft Google Maps last van, maar ook 1313.nl en HTM.nl. Die sites geven ook landelijk reisadvies van deur tot deur.
NS probeert de treinplanner zo actueel mogelijk te houden, maar meldt dat de planner niet verder dan een half uur vooruit betrouwbaar is. “Reizigers moeten er rekening mee houden dat de nasleep van de storm ook morgen merkbaar zal zijn. NS adviseert reizigers de berichtgeving op NS.nl goed in de gaten te houden.”
This post was last modified on 19 januari 2018 11:21
NS verkoopt zijn dochterbedrijf Abellio Duitsland aan de Duitse spooronderneming BeNEX, maakte het spoorwegbedrijf dinsdag…
Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt…
Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…
NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…
Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…
Net als in Amsterdam krijgt ook de Brusselse terminal van Eurostar de komende tijd een…
Bekijk reacties
De app en site van rijdendetreinen.nl is nog altijd een goed werkend alternatief. Deze werkt ook nog gewoon.
Die is uitstekend inderdaad, net zoals Google Maps in het algemeen gesproken. Bovendien werken die ook vrijwel altijd, in tegenstelling tot het vaak falende 9292.
Klopt, alleen niet voor deur tot deur reizen.
Anwb routeplanner werkt ook prima. kan ook gebruikt worden voor OV.
1313 blijft gewoon de trein geven, die niet rijdt... Heb je weinig aan dus.
Probleem is dat NS achterloopt met treinen opheffen.
Ook Maps geeft aan dat de trein nog rijdt...
Goabout.com deed het ook voor mij, alhoewel ik denk dat die geen storingen aangeeft.