Vervoerders krijgen meer tijd om een bod uit te brengen voor de spoorconcessie Zwolle – Kampen / Enschede. Dat meldt een woordvoerder van de provincie Overijssel naar aanleiding van een bericht van RTV Oost. Syntus dreigde naar de rechter te stappen, maar dat is nu niet meer nodig.
Syntus wil een bod uitbrengen op de concessie, maar zegt dat niet te kunnen doen omdat de noodzakelijke informatie ontbreekt. Syntus zegt bijvoorbeeld cijfers over aantallen reizigers en de bezetting van zitplaatsen in treinen tijdens de spits nodig te hebben. Die gegevens zijn niet geleverd, terwijl deze wel bij NS bekend zijn.
Syntus vindt dat de aanbesteding over moet of moet worden verlengd, zodat de vervoerder wel de actuele gegevens kan krijgen die nodig zijn om een verantwoorde inschrijving te kunnen doen. De provincie Overijssel en de Regio Twente zijn aan die kritiek tegemoet gekomen. De vragen van vervoerders zullen worden beantwoord en de vervoerders krijgen meer tijd om een bod uit te brengen.
Of NS of dochter Abellio mag meedingen met deze concessie is bij onze redactie onbekend. NS moet zich terughoudend opstellen in de Nederlandse markt, maar mag wel meebieden als de concessie een samenhang heeft met het hoofdrailnet. Het deel Almelo – Enschede maakt ook onderdeel uit van het hoofdrailnet.
This post was last modified on 29 augustus 2017 08:48
Jouke van Campenhout heeft de Reizigerscadeau-wedstrijd van NS en reizigersvereniging Rover gewonnen. De organisatie maakte…
Vodafone gaat de komende drie jaar aan de slag om het mobiele bereik langs het…
Net als in 2022 beoordeelt de ov-gebruiker het openbaar vervoer in Nederland met gemiddeld een…
De slaaptrein van European Sleeper rijdt vanaf maandag door naar Dresden en Praag. De verlenging…
De Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB) hebben de allereerste nieuwe Railjet in gebruik genomen. De nieuwe treinen…
De wereldberoemde Jacobite stoomtrein, ook wel Harry Pottertrein genoemd, mag in Schotland vooralsnog niet meer…