fbpx

Abonnementhouders Arriva kunnen in Rotterdam niet chippen

27 jan 2010 13:55

Vanaf 11 februari kan in de stadsregio Rotterdam alleen gereisd worden met de ov-chipkaart. Abonnementhouders worden verplicht in- en uit te checken. Wie dat niet doet, riskeert een boete. Arriva is echter nog niet zover. Bij Arriva moeten Rotterdamse abonnementhouders niet in- en uitchecken. Anders betalen ze dubbel. 

De OV-Chipkaart werd bedacht om het reizen gemakkelijker te maken. In de praktijk wordt het voor sommige reizigers alleen maar ingewikkelder. Desondanks valt de ontwikkeling niet meer te stoppen. Vervoersbedrijven en staatssecretaris Huizinga willen kosten wat het kost de kaart doorvoeren. 

Dubbel betalen
Dat het niet voor iedereen eenvoudiger wordt, blijkt in Rotterdam. Tot nu toe konden reizigers met een abonnement zo in de bus of tram stappen. Bij controle toonden ze desgevraagd hun vervoersbewijs. Vanaf 11 februari worden ze verplicht in- en uit te checken. Ook al hebben ze al voor hun reis betaald. Wie dat vergeet riskeert een boete.
Maar Arriva – die ook van en naar Rotterdam rijdt – is nog niet zo ver. Bij Arriva kan er alleen op saldo gereisd worden. Wie met een abonnement toch in- en uit checkt betaald dubbel. Het is dus opletten geblazen in welke bus je stapt. Want in de ene bus riskeer je een boete als je niet in- en uit checkt en in de andere bus betaal je juist dubbel. Abonnementhouders bij Arriva hebben een zichtcoupon nodig. 

College Bescherming Persoonsgegevens
Met het verplicht in- en uitchecken wordt het voor abonnementhouders onmogelijk om anoniem te reizen. Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) stelde in 2005 als eis dat er geen situatie mag ontstaan waarin reizigers zich, bijvoorbeeld door prijsdruk, gedwongen zien om met gepersonaliseerde OV-chipkaarten te reizen. Vervoersbedrijven als de RET en Qbuzz hebben daar lak aan, waardoor deze prijsdruk toch ontstaat.

Verkeerd ontwerp 
De OV-chipkaart zou met dezelfde infrastructuur veel privacyvriendelijker zijn als de software anders was ontwikkeld. Vervoersbedrijven krijgen dan gewoon inzicht in vervoersstromen. Dat vertelt Bart Jacobs, hoogleraar op het gebied van het maken van veilige systemen en beveiliging bij de Radboud Universiteit, tegenover Webwereld. Hij voorzag vanaf het begin de privacyproblemen waar onder andere abonnementshouders nu tegenaan lopen. Het ontwerp van het OV-chipkaartsysteem is dus niet goed.

Belang vervoerders
Vervoerders blijven toch vast houden aan de OV-chipkaart, ondanks alle nadelen voor de reizigers, omdat het voor hen voordelen biedt. Bij de strippenkaart was nooit exact duidelijk welk bedrijf recht had op welk deel van de kaartverkoop. Dat werd achteraf bepaald door een jaarlijks onderzoek. Bij de OV-chipkaart wordt dat wel mogelijk. Iedere reiziger die ze extra vervoeren is voor hen direct inkomsten. Dat is bij de strippenkaart niet zo. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *