fbpx

9292 stelt subsidie voor reisinformatie ter discussie

14 jul 2014 11:44

Reisinformatiegigant 9292 vindt dat open data teveel als doel wordt gezien en te weinig als middel. Directeur Stefan Hulman twijfelt aan de effectiviteit van eerdere subsidies waarmee provincie Noord-Brabant met het ministerie nieuwe reisinformatie voorzieningen heeft ontwikkeld. Dat heeft geresulteerd in een eerste realtime deur tot deur reisplanner.

De 9292-topman denkt dat dergelijke reisplanners ook wel waren ontstaan zonder subsidies. "Wij zijn voor open data. Maar het wordt teveel een doel op zich. Er is nu bijvoorbeeld met subsidies geld gestoken in een multimodale reisplanner. Waarom zou je dat als overheid doen als je doel beter openbaar vervoer is, en er ook marktpartijen zijn? En wat is er uit gekomen? Is dit de weg die we op moeten? Ik ben bang dat het antwoord nee is" aldus Hulman. 

De projecten van de provincie Noord-Brabant hebben in een relatief kort tijdbestek geresulteerd in een realtime reisplanner. Iets wat 9292 momenteel nog niet biedt, maar waarschijnlijk zeer binnenkort wel gaat bieden. De reisgigant krijgt geen subsidie, maar wel jaarlijks een bijdrage van ruim vijf miljoen euro van vervoerders.

Hulman: "Dat open data het OV verbetert, daar zijn we het dus over eens. Er is wel een goede coördinatie nodig. Vervoerders, overheden, sla jullie handen ineen en regel dat dit goed gebeurt, dan zullen wij alles doen om daarbij te helpen." 

Verder wijst de directeur erop dat open data ook misbruikt kan worden. "Bijvoorbeeld voor initiatieven die zwart reizen bevorderen. Dat is tot nu toe zover ik weet nog niet gebeurd." Met initiatieven zoals spoormonitor, waarbij reizigers kunnen zien hoe vaak hun bus of trein gemiddeld te laat is, heeft Hulman geen problemen.

  • Lees hier de blog van Stefan Hulman over open data.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *