fbpx

ChristenUnie: sporen verdubbelen bij Elst

De ChristenUnie vindt dat alsnog ruimte moet worden gereserveerd voor vier sporen bij station Elst, zodat intercity’s en goederentreinen hier ongestoord de stoptreinen kunnen passeren. Dit stelt Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber in een serie schriftelijke vragen aan staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur & Milieu.

Het bestemmingsplan voor het stadhuis in Overbetuwe is vernietigd door de Raad van State. Volgens de ChristenUnie moeten de plannen voor bebouwing rond station Elst niet alleen beter worden onderbouwd, maar moet er ook ruimte blijven voor het vierde spoor. Dik-Faber: “De staatssecretaris heeft dat tot nu toe niet gedaan omdat er alleen geld is voor een 3e spoor. Het vierde spoor kan echter ook later worden gebouwd, als nu de ruimte maar gereserveerd blijft.”

De partij liet zich onlangs ook uit over de sporen bij Naarden-Bussum. Daar zijn sommige overwegen erg lang gesloten. Als oplossing wil ProRail het aantal sporen rond het station verminderen. Nu zijn er vijf sporen, dat moeten er twee worden met minder wissels. Daardoor hoeven de spoorwegovergangen minder lang dicht en mogen de treinen harder rijden. De ChristenUnie wil echter ook dat er een variant onderzocht wordt waarbij het station vier sporen behoudt.

“Het is mooi dat de overwegen worden aangepakt. Inwoners van Bussum moeten nu veel te lang wachten bij de spoorwegovergangen. Dit leidt tot gevaarlijke situaties en een slechte bereikbaarheid. Er dreigt nu echter een oplossing gekozen te worden die groei van het treinverkeer onmogelijk maakt en het risico op vertragingen vergroot”, aldus Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber.

Dik-Faber is bang dat met het verdwijnen van de inhaalsporen bij Naarden-Bussum ook de flexibiliteit verdwijnt. "Als een stoptrein te laat is krijgt de intercity ook vertraging. Met nieuwe spoorbeveiligingstechnieken kunnen intercity’s bij stations stoptreinen veel sneller inhalen, maar dan moet er bij stations wel een mogelijkheid zijn om in te halen.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *