fbpx

ChristenUnie wil snellere treinen via HSL

De ChristenUnie wil dat snelheidsbeperkingen op de HSL worden aangepakt zodat de lijn echt snel wordt. De partij wil bovendien dat de Benelux niet gaat rijden via Breda. Breda zou via een trein Antwerpen – Eindhoven op de HSL aangesloten moeten worden, aldus tweede Kamerlid Carla Dik-Faber van de partij.

“Met hele kleine investeringen zoals aanpassing van wissels en seinen kan de reistijd veel korter worden”, stelt Dik-Faber. Het gaat dan met name om tijdwinst rond de stations op de plekken waar geen apart HSL-spoor ligt. Volgens het kamerlid rijden de HSL treinen tussen Amsterdam en Schiphol nu slechts 80 kilometer per uur, terwijl dat veel sneller kan.

Breda
Ook de terugkerende Benelux, de NS Benelux-plus noemt, moet volgens Dik-Faber veel sneller. De Benelux-plus wordt dankzij een stop in Breda 20 minuten langzamer dan de trein in 2012 was. Daardoor wordt de trein zelfs langzamer dan in 1957, toen de Benelux voor het eerst reed. Dik-Faber: “De omreis via Breda is een verkeerd besluit. De reis wordt niet alleen langer, maar er gaat ook veel tijd verloren omdat de trein in Breda moet keren. Er had gewoon een aparte shuttle Antwerpen-Breda moeten komen die gelijk doorrijdt naar Eindhoven. Ook is het onbegrijpelijk dat NS de Beneluxtrein in de toekomst slechts 160 km/uur wil laten rijden over de HSL terwijl binnenlandse treinen wel 200 km/uur gaan rijden over een paar jaar.”

160
Verder wil de ChristenUnie dat de Benelux straks ook tussen Schiphol en Den Haag 160 kilometer per uur gaat rijden en niet 140 kilometer per uur. Het Kamerlid wijst erop dat het spoor daar ook geschikt voor is, maar dat de nieuwe treinen alleen het juiste beveiligingssysteem moeten krijgen. 

Wissel Breda
Een wissel op 3 kilometer van station Breda zorgt volgens de ChristenUnie voor nog meer vertraging. “Hier is, om een kleine bezuiniging te bereiken, bij de aanleg van de HSL geen hogesnelheidswissel aangelegd die met 130 km/uur kan worden gebruikt, maar een wissel waar de trein met slechts 80 km/uur kan passeren. Het gevolg is dat de Beneluxtrein straks richting Antwerpen met hele lage snelheid de HSL-Zuid op kachelt en veel tijd verliest." 

Gesprek
De commissie voor Infrastructuur en Milieu houdt op donderdag een rondetafelgesprek over het vervoer over de HSL-Zuid en de alternatieven voor de Fyra V250. Experts en betrokkenen zijn door de commissie uitgenodigd. Uiteindelijk moet de Tweede Kamer voor half november besluiten of de NS verder kan met het alternatief voor de uitgevallen Fyra

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *