fbpx

ChristenUnie zet in op Openbaar Vervoer

03 mrt 2011 12:38

Als het aan de ChristenUnie ligt kan het Openbaar Vervoer op diverse punten in het land verbeterd worden. De partij wil bijvoorbeeld meer intercity´s via de Veluwelijn, de Valeilijn doortrekken naar Arnhem en een nieuwe spoorlijn Utrecht – Breda. Recent kwam de partij met een nieuwe suggestie: Sprinter Zwolle – Amersfoort vanaf Utrecht weer non-stop door laten rijden naar Utrecht. 

Tot en met 2006 reed de stoptrein Zwolle – Amersfoort als sneltrein door naar Utrecht. Sinds de invoering van de dienstregeling 2007 is daar een einde aan gekomen. De ChristenUnie ziet kansen om deze verslechtering voor de reiziger terug te draaien. "Er wordt gewerkt aan Randstadspoor. Er komen daardoor in de toekomst vier in plaats van twee sprinters per uur tussen Harderwijk en Utrecht. Prima, maar gebruik dit moment om ook de reistijd flink te verbeteren en de kans op vertraging te verminderen!" zegt Tweede Kamerlid Arie Slob. Slob heeft over de kwestie kamervragen gesteld, hij hoopt met de versnelling dat ook de realisatie van station Nijkerk Corlaer mogelijk wordt.

Niet de voorkeur
Maar het plan van de ChristenUnie geniet niet de voorkeur van de Nederlandse Spoorwegen. De voorkeursvariant van NS is ieder kwartier een Sprinter Utrecht – Harderwijk, waarvan de helft van de Sprinters door zullen blijven naar Zwolle. "Reizigers waarderen snelheid en frequentie, in de voorkeursvariant proberen we die wensen te bundelen. NS bespreekt met ProRail en de regionale overheden de uitvoerbaarheid van de voorkeuersvariant" zo laat een woordvoerdster van NS weten.

Utrecht – Breda
De ChristenUnie lanceerde eerder al andere plannen om het Openbaar Vervoer te verbeteren. "Een groot gemis in het Nederlandse spoorwegnet is een spoorlijn Utrecht – Breda. Wij willen dat bij de aanpassingen rond de A27 ruimte wordt vrijgehouden voor een spoorlijn. Het zou een historische fout zijn als dat niet gebeurd" aldus Slob.

Regionale spoor
Verder ziet ChristenUnie mogelijkheden voor het regionale spoor. "Dankzij een motie van de ChristenUnie wordt onderzocht of de succesvolle Valleilijn (Amersfoort-Barneveld-Ede) kan worden doorgetrokken naar Utrecht en Arnhem. Als deze treinen stoppen in Den Dolder, Bilthoven en Utrecht Overvecht dan kan de trein uit Zwolle non-stop naar Utrecht" ligt Slob toe.
Daarnaast hoopt Slob dat mogelijk ook de spoorlijn Veendam – Stadskanaal weer voor reizigers geactiveerd kan worden.

Hoofdrailnet
Voor het hoofdrailnet wil de ChristenUnie het spoor gunnen aan NS als het spoorbedrijf aan "stevige eisen" voldoet. Slob: “Wat betreft de ChristenUnie blijft NS de vervoerder op het hoofdrailnet. Het zou vreemd zijn als de Franse of Duitse spoorwegen het net van NS zouden overnemen terwijl deze landen zelf hun hoofdcorridors niet aanbesteden. De eisen aan NS moeten wel veel strenger, bijvoorbeeld wat betreft de kwaliteit van de reisinformatie en de minimum frequenties van treinen.”

Strengere eisen
In de huidige concessie zijn de bepalingen voor het aantal treinen wat betreft de ChristenUnie te slap. Slob: “Als NS met 2 treinen per uur rijdt naar alle grote stations dan is dit in de huidige concessie al voldoende. Op veel trajecten rijden meer dan twee keer zoveel treinen. Die criteria moeten dus worden aangescherpt want anders hebben ze geen enkele waarde.” Daarnaast zou ook het nachtent naar meerdere stations in de concessie geregeld moeten worden.

Andere OV plannen van de ChristenUnie: