fbpx

Eerste NS bussen kunnen nog niet naar Amsterdam Zuid

21 feb 2016 12:31

NS start vanaf maandag (22 februari) met een busdienst Castricum – Krommenie-Assendelft – Amsterdam Sloterdijk. De bussen moeten de volle treinen ontlasten. Treinreizigers kunnen voor slechts 1 euro de bussen gebruiken. NS had eerder Amsterdam Zuid als eindbestemming in gedachte, maar dat gaat vooralsnog niet door.

De bussen doen er fors langer over dan de trein. Tussen Castricum en Amsterdam Sloterdijk hebben de bussen een geplande reistijd van 1 uur en 10 minuten. Ter vergelijking: de trein doet daar slechts 22 minuten over. De bussen rijden vanaf 7.00 uur tot en met 8.30 uur ieder half uur vanuit Castricum via Krommenie-Assendelft naar Amsterdam Sloterdijk. In de middagspits rijden de bussen in omgekeerde richting. Dan vertrekt de eerste bus om 15.55 uur en de laatste om 17.25 uur.

Bijna 50 minuten langzamer
Vanuit Castricum zijn de bussen dus bijna 50 minuten langzamer dan de trein. Om die extra reistijd te compenseren krijgen treinreizigers een consumptiebon. Bovendien zijn de kaartjes voor de bussen veel voordeliger. Zo komt er een speciaal e-ticket voor de bus dat slechts 1 euro kost, terwijl een normaal treinkaartje vanuit Castricum 4,80 euro kost. Vanuit Krommenie-Assendelft betalen treinreizigers normaal 3,30 euro per enkele reis.

Zonder abonnement
Het merendeel van de spitsreizigers 
in Nederland heeft een abonnement waarmee op een bepaald traject gratis gereisd kan worden. Voor hen is er dus geen financieel voordeel. 40% van de treinreizigers reist in de spits echter zonder vrij reisrecht. Voor deze groep is de bus dus aanzienlijk voordeliger.

Vanaf Krommenie-Assendelft 
In Krommenie-Assendelft stoppen de bussen aan de zijde van de provinciale weg. Vanuit daar duurt de busreis naar Amsterdam Sloterdijk zo´n 40 minuten. Een reisje met de Sprinter duurt 20 minuten. De bussen waren zondagmiddag nog niet opgenomen in de NS Reisplanner.

E-tickets
Ook de e-tickets van een euro kon de redactie van Treinreiziger.nl nog niet vinden op NS.nl. Volgens een woordvoerder van NS is het spoorbedrijf de eerste week coulant, omdat reizigers dan nog niet allemaal weten dat er speciale voordelige e-tickets zijn voor de bus. Het spoorbedrijf kreeg pas vrijdagavond toestemming van de stadsregio om de busdienst te starten. Daardoor heeft het bedrijf nog onvoldoende tijd om de e-tickets al op de website te krijgen.

Amsterdam Zuid
NS laat de spitsbussen in elk geval rijden tot en met mei. Dan wordt de inzet van de bussen geëvalueerd. NS gaf in december aan dat de inzet van bussen op 9 trajecten kansrijk was. Toen werd het traject Castricum – Amsterdam Zuid en Krommenie-Assendelft – Amsterdam Zuid genoemd. Volgens de Stadsregio is er rond Amsterdam Zuid onvoldoende capaciteit voor de spitsbussen. Daarom is besloten dat de bussen vooralsnog naar Amsterdam Sloterdijk gaan. In een later stadium kan de bus mogelijk alsnog naar Amsterdam Zuid gaan rijden. 

Volle treinen
De bussen gaan rijden als maatregel tegen de volle treinen. NS heeft ook andere maatregelen genomen, zoals het ombouwen van een deel van de 1e klas in Sprinters naar 2e klas. Ook blijven de oude Mat ´64-treinen langer in dienst. In april gaan ze er alsnog uit. Eerder was dat voorzien in december 2015. Ondanks de maatregelen blijven de klachten over volle treinen binnenstromen.

Dienstregeling van de bussen:

DienstregelingNSbus.JPG

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *