fbpx

Eerste selectie OV-prijs bekend

Railforum heeft een prijs in het leven geroepen voor de meest succesvolle verbeteringen in het openbaar vervoer: de Nationale OV-Prijs. De afgelopen weken zijn er 30 succesvolle verbeteringen ingestuurd. Twaalf verbeteringen zijn door de eerste selectie heen. Tot 25 oktober kunnen er nog verbeteringen worden ingezonden via info@railforum.nl.

Er kan nog veel verbeterd worden in het openbaar vervoer. En dat gebeurt gelukkig ook. De Nationale OV-Prijs is bedoeld voor verbeteringen die de afgelopen twaalf maanden zijn doorgevoerd ten behoeve van de reiziger.

Eind oktober of begin november worden de definitieve nominaties bekend. Staatssecretaris Wilma Mansveld is gevraagd de prijs tijdens het jaarlijkse congres van Railforum uit te reiken. Dit zal gebeuren op 7 november.

De volgende twaalf verbeteringen zijn tot nu toe geselecteerd (willekeurige volgorde): 

  • De webwinkel OV-chipkaart-kopen.nl. Verbetering: voor het eerst kunnen reizigers via internet een anonieme OV-chipkaart kopen, indien gewenst ook direct geactiveerd voor reizen bij NS. 
  • HTM levert hoteliers anonieme OV-chipkaarten met saldo. Door deze verbetering hoeven gasten van hotels zelf geen OV-chipkaart meer te kopen. De reiskosten worden verrekend via de hotelrekening. 
  • Sinds dit jaar kan er in heel Nederland per trein gereisd worden op rekening. Vooralsnog alleen voor de zakelijke markt. De jury ziet graag een uitbreiding naar de consumentenmarkt.
  • Verbeterde reisinformatie. Connexxion en EBS geven in bussen informatie over verstoringen en alternatieve reisadviezen. Niet alleen voor de eigen bus, maar ook voor treindiensten.
  • HTM en RET zetten social media actief in om ‘persoonlijkere’ band met reizigers op te bouwen. Een OV-community maakt reizen plezieriger.
  • RET hield dit jaar een unieke marketingsactie (‘probeer de tram’). Door de marketingsactie werden nieuwe doelgroepen bereikt en konden potentiële reizigers gratis de tram proberen.
  • Verbeteringen op de Vechtdallijn. Op de Vechtdallijn rijden er sinds december nieuwe treinen en zijn treinen veel punctueler geworden. Arriva hanteert ‘hands on’ mentaliteit bij verstoringen en weet daardoor snel bussen in te zetten. 
  • Instapinfo van NS op station ’s-Hertogenbosch. Tijdens een proef konden reizigers voor het eerst op het perron zien in welk rijtuig er nog zitplaatsen waren. 
  • Groepsretour van NS waardoor reizen in gezinsverband weer betaalbaar is.
  • App ‘Live OV’ laat zien waar jouw tram, bus of metro zich bevindt, dus of je moet rennen of niet.
  • Het openbaar maken van actuele OV-data in heel Nederland door Stefan de Konink. Door zijn inspanningen voor open actuele data kunnen ontwikkelaars app’s en reisplanners maken, waardoor de reiziger betere reisinformatie krijgt.
  • Reisplannen via Google Maps. Sinds dit jaar zijn alle gegevens van Nederland opgenomen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *