fbpx

FNV: Drukte bij servicebalie door overgang naar OV-chipkaart

15 jul 2014 9:46

Vakbond FNV Spoor luidt de noodklok omdat servicemedewerkers door de afschaffing van het papieren treinkaartje het nu veel drukker hebben. Het gevolg: lange rijen bij de balies van Tickets & Service, constateert de vakbond. NS reageert verbaasd en zegt dat de overgang van papier naar OV-chipkaart soepel verlopen is.

De verkoopbalies zijn vanwege de overgang naar de OV-chipkaart omgebouwd, zodat de balies nu papieren wegwerp-OV-chipkaartjes kunnen verkopen. Die ombouw is weliswaar voorspoedig gegaan, maar de printers doen er veel langer over om wegwerp-chipkaarten te printen. "Het gevolg is nu dat zich lange rijen vormen voor de verkoopbalies, de klanten hun ongenoegen spuien richting de medewerkers en soms agressief worden. Dit kunnen en willen wij als FNV Spoor niet accepteren" schrijft FNV bestuurder Huub van den Dungen in een brandbrief aan NS-directeur Timo Huges.

Een ander punt van kritiek is de opleiding die medewerkers voor de omgebouwde balies hebben gekregen. "Slechts op een enkele plek is dat goed verlopen. In veel gevallen was die opleiding zeer summier tot slecht en in een enkel geval heeft helemaal geen opleiding plaatsgevonden. Ook de toegezegde ondersteuning op de werkplek door een gedegen opgeleide collega is slechts sporadisch of niet gegeven." aldus de FNV´er.

De vakbond wijst op de ambitie dat NS de reiziger op 1, 2 en 3 wil plaatsen en dat gemiddeld goed niet langer goed genoeg is. FNV onderschrijft die ambitie maar komt nu tot de conclusie dat daar niets van terechtkomt. "NS laat de medewerkers die uw ambitie waar moeten én willen maken in de kou staan. Dit zijn wel de medewerkers die de eerste vertegenwoordigers van NS zijn waar de klant mee te maken krijgt!" schrijft de boze vakbondsman. 

Volgens NS is de overgang van papieren treinkaartje naar eenmalige OV-chipkaart juist goed verlopen. Het spoorbedrijf zeg verrast te zijn door de kritiek. "Ook omdat geen FNV-bestuurder in staat was toelichting te geven op de exacte zorgpunten. Wij gaan dan ook graag met ze in overleg", aldus de woordvoerder.

NS vindt dat balie- en andere medewerkers er juist voor gezorgd dat de invoering van het nieuwe systeem voorspoedig verliep. Op drukke stations waren er wel rijen maar in andere delen van het land was het relatief gezien rustig, stelt een woordvoerder. "In het nieuwe baliesysteem is veel tijd in gestoken, maar wij horen nog graag waar de zorgen van FNV nou precies zitten en waar er mogelijk kinderziektes zijn geweest, zodat we naar nog eens goed naar kunnen kijken", aldus NS.

Sinds woensdag kan niet meer met een papieren kaartje worden gereisd. NS zette honderden extra mensen in om de operatie in goede banen te leiden. Bij de Consumentenbond kwamen bij het meldpunt afschaffen papieren treinkaartjes in de eerste week 1500 meldingen binnen. Vooral over de financiële kwestie en omdat reizigers het systeem minder klantvriendelijk vinden. Ook bij het OV Loket kwamen de afgelopen week meer meldingen binnen dan normaal.

(c) Novum / Treinreiziger.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *