fbpx

FNV Spoor dreigt met acties

Minister Schultz krijgt van vakbond FNV Spoor 24 uur de tijd om met toezeggingen te komen om de spoorwegveiligheid te verbeteren. Dat zei FNV-bestuurder Berghuis in het NOS Radio 1 Journaal. Ook het CNV en spoorvakbond VVMC eisen actie.

Aanleiding zijn de treinbotsing afgelopen zaterdag in Amsterdam en de bijna-botsing van woensdag in Utrecht. FNV Spoor vindt dat overal waar seinen staan extra beveiliging moet komen. Nu zijn 1200 plekken op het spoor uitgerust met het veiligheidssysteem ´ATB-Verbeterde versie´. 3800 andere plekken moeten dat systeem ook krijgen, zegt de bond. ATB-Verbeterde versie remt treinen automatisch af als die doorrijden bij een rood sein. Dat is bij de meeste seinen (ATB-EG) nu alleen het geval als een trein harder dan 40 kilomter per uur rijdt en geheel niet reageert op een rood sein.

De incidenten op het spoor van de afgelopen week noemt FNV Spoor rampzalig en onacceptabel voor reizigers, de spoorsector en het personeel. Volgens de bond zijn er reizigers die besluiten om voorlopig niet met de trein te gaan. Reizigersvereniging Voor Beter OV stelde eerder al dat Schultz medeverantwoordelijk is voor de treinbotsing van zaterdag. Al twintig jaar is het huidige beveilingssysteem toe aan vervanging. De politiek heeft inversteringen in een nieuw beveilingssysteem keer op keer uitgesteld.

Bij het treinongeluk van afgelopen zaterdag kwam een vrouw om het leven en raakte 17 mensen gewond. Het is daarmee één van de grootste ergste treinongelukken van de afgelopen twintig jaar.