fbpx

Fors minder treinen door rood

15 jun 2015 17:15

In 2014 zijn 112 treinen voorbij een rood sein gereden. Dat is het laagste aantal treinen dat het stopsein negeert sinds begin jaren ’80. Het aantal kilometers dat treinen afleggen is in dezelfde periode met bijna de helft toegenomen. Dit blijkt uit onderzoek van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) dat staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) vandaag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

NS passeerde vorig jaar 59 keer een stoptonend sein, Arriva zeven keer, Veolia drie keer en Syntus geen enkele keer. Goederenvervoerders passeren in verhouding het vaakst een rood sein. Per miljoen kilometer passeert een NS-trein 0,52 keer een stoptonend sein (meetperiode 2010-2014), Connexxion, Syntus en Veolia doen het zelfs nog een fractie beter. Arriva scoort van de reizigersvervoerders het slechtst (0,74).

Maar goederenvervoerders scoren nog veel slechter. DB Schenker, de grootste goederenvervoerder, passeert per miljoen kilometer 1,33 keer een rood sein. Rurtalbahn en RRF scoren het slechtst met 3,4 en 3,5. Dat is dus ruim zes keer zo vaak als bij NS.

De afname van het aantal treinen dat door rood reed is te danken aan een betere opleiding en instructie van machinisten en een uitbreiding van het beveiligingssysteem Automatische Trein Beïnvloeding Verbeterde versie (ATB Vv).

Niet alleen nam het aantal treinen dat door rood rijdt vorig jaar af, ook het risico dat daarmee samenhangt is in 2014 verder gedaald. Dat wil zeggen dat als een trein toch door rood rijdt, hij minder vaak het punt bereikt waarop een ongeval kan gebeuren. Ook dat is mede te danken aan het grotere aantal seinen dat is uitgerust met ATB Vv.

Met ATB Vv komen treinen ook automatisch tot stilstand wanneer ze langzamer dan 40 km/uur rijden als ze een rood sein dreigen te passeren. Bijna de helft van de seinen in Nederland is inmiddels met dit systeem uitgerust. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *