fbpx

Geld OV-chipkaart terugvragen wordt simpel en gratis

02 feb 2017 20:35

Reizigers moeten eenvoudig hun geld terug kunnen krijgen wat op hun ov-chipkaart staat, zonder daarvoor te moeten betalen. Dat meldt staatssecretaris Dijksma aan de Tweede Kamer, naar aanleiding van kamervragen van VVD-Kamerlid Betty de Boer.

Het Algemeen Dagblad meldde eerder deze week dat 5 miljoen euro op verlopen ov-chipkaarten niet is teruggevraagd. Alleen vaste klanten van NS krijgen nu automatisch hun geld terug als de ov-chipkaart is verlopen. Translink zelf, de uitgever van de ov-chipkaart doet dat momenteel nooit. Zelfs niet als een reiziger gebruik maakt van automatisch opwaarderen. Translink moet straks het restsaldo altijd bij een persoonlijke ov-chipkaart automatisch gaan terugstorten.

De procedure om nu geld terug te krijgen is met name bij een anonieme ov-chipkaart omslachtig, er moet een formulier op de post met de OV-chipkaart. Dijksma heeft Translink nu opgedragen om de procedure om je geld terug te vragen te versimpelen. "Het geld op de OV-chipkaarten is van de reiziger. Ik vind het daarom logisch dat het zo makkelijk mogelijk moet zijn om vergeten geld terug te krijgen. Mensen moeten bij wijze van spreken met één druk op de knop weer kunnen beschikken over hun eigen geld. En dit moet gratis zijn´´.

Op dit moment kost het 1 euro om saldo terug te krijgen van een actieve ov-chipkaart. Die kosten mag Translink van de staatssecretaris in de toekomst niet meer in rekening brengen. Geld terugvragen kan straks eenvoudig via de kaartautomaat, die krijgen een terugstortfunctie. 

1 gedachte aan “Geld OV-chipkaart terugvragen wordt simpel en gratis”

  1. Cloosi schreef:

    Ik heb nog een oude anonieme ov chipkaart met wat saldo erop. Aangezien ik geen NL Bankrekening heb maar een in Duitsland zei de GVB tegen mij dat het Geld alleen teruggestort kon worden met een NL IBAN Nummer. Handig europeés Banksysteem dat SEPA dus.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *