fbpx
Foto: Wesseltje14 (CC BY-SA 3.0)

Goederentreinen komende maanden nauwelijks via Betuweroute

31 mrt 2016 10:22

Het internationale goederenvervoer van en naar de havens van Rotterdam en Amsterdam ondervindt het komende halfjaar veel hinder van de Duitse aansluiting op de Betuweroute. De grensovergang bij Zevenaar is tot medio oktober deels buiten gebruik omdat er minder sporen beschikbaar zijn.

Treinen moeten omrijden via Oldenzaal en Venlo. Omwonenden van die spoorlijnen krijgen meer last van geluid en trillingen en overwegen zijn langer en vaker dicht, lieten spoorbeheerders DB Netz (Duitsland) en ProRail (Nederland) donderdag weten.

De Betuweroute was in 2007 klaar, maar de Duitse aansluiting van Emmerich naar Oberhausen liet op zich wachten. Daardoor kan het internationale goederenspoor nog steeds niet optimaal worden gebruikt. Als de aansluiting bij de grens in 2022 klaar is, kunnen er dagelijks 160 goederentreinen passeren. 

De omleiding van zo´n honderd goederentreinen per dag heeft gevolgen voor de rest van het treinverkeer in Nederland. Een stuurgroep onder leiding van het ministerie van Infrastructuur probeert de overlast zoveel mogelijk te beperken.

Veel van de goederentreinen zullen de komende maanden uitwijken naar de zogenoemde Brabantroute, die loopt via Breda, Tilburg en Eindhoven naar Venlo en verder. Ook zal een deel van de goederentreinen worden omgeleid via Oost-Nederland om via Oldenzaal de grens te passeren.

De impactvolle werkzaamheden starten op zaterdag 16 april en duren tot en met zondag 16 oktober. Naast de twee bestaande sporen tussen Emmerich en Oberhausen komt een derde spoor te liggen. Daarom wordt er in Duitsland 70 kilometer extra spoor aangelegd. Ook aan de Nederlandse zijde komt er 3 kilometer spoor bij.

(c) Treinreiziger.nl / ANP

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *