fbpx

Hoekse Lijn uiterlijk in 2017 metro

17 dec 2012 16:02

De treinlijn Rotterdam – Hoek van Holland, ook wel Hoekse Lijn genoemd, moet uiterlijk in 2017 omgevormd zijn naar een metrolijn. De partijen willen het liefst de lijn al in 2016 aansluiten op het metro netwerk. Dat heeft Stadsregio Rijnmond maandag bekend gemaakt.

Bij Schiedam moet de spoorlijn worden aangesloten op het bestaande metronetwerk. Doordat de spoorlijn een metrolijn gaat worden en in Schiedam wordt gekoppeld aan de bestaande metrolijn B, verliezen de plaatsen hun rechtstreekse verbinding met Rotterdam Centraal. Wel zal de metro stoppen op metrostations als Rotterdam Eendrachtsplein, Rotterdam Beurs en Rotterdam Blaak. Deze haltes zijn in het centrum gelegen. De exploitatie van de lijn is nu nog in handen van NS, straks zal dat RET worden.

Overstappen
Doorgaande reizigers kunnen in de toekomst in Schiedam Centrum overstappen op de trein. Arnold Keijzer, wethouder van Maassluis benadrukt dat Schiedam haar intercitystatus moet behouden."Dat is belangrijk omdat de Waterweggemeenten daarmee goed aangesloten blijven op het nationale spoorwegnet" aldus de wethouder. Voor reizigers richting Gouda en Utrecht is de omvorming minder gunstig. Zij krijgen een langere reistijd, oplopend tot circa 15 minuten.

Nieuwe stations
Toch is de verwachting dat de meeste reizigers er op vooruit gaan. Bij de hervorming naar metrolijn komt er in Maassluis een nieuw station, genaamd Maassluis Steendijkpolder. In Hoek van Holland moet de lijn iets verlengd worden zodat het eindstation dichterbij het strand komt te liggen. Na de ombouw zal de verbinding naar verwachting 40% meer reizigers trekken (van 13.000 per dag nu naar ruim 18.000 in 2020).

Frequentie
Doordat de Hoekselijn een metrolijn wordt, zal de metrolijn B gaan rijden van Hoek van Holland via Rotterdam Beurs naar Nesselande, een vinexbeurt bij Rotterdam Alexander. Drie keer per uur zal de metro starten in Hoek van Holland. Vanaf Maassluis wordt er richting Rotterdam een tien minuten dienst geboden en in de spits vanaf Vlaardingen zelfs iedere 5 minuten. In de avonden, vakanties en weekenden kunnen er lagere frequenties gelden.

Onzekerheden
Volgens de Rotterdamse wethouder Jeanette Baljeu moeten er nog enkele financiële onzekerheden worden opgelost. "Maar ik ben ervan overtuigd dat dat gaat lukken,’ zei Baljeu. "Het doortrekken tot aan het strand is goed voor toerisme en economie. Voor de Hoekse inwoners is het eveneens een flinke verbetering. Station Hoek van Holland Strand wordt straks echt een halte aan het strand", aldus de wethouder.  

Hofpleinlijn
De Hoekse Lijn moet de tweede spoorlijn worden die wordt omgevormd tot metrolijn. De spoorlijn Den Haag – Hofplein werd al eerder omgebouwd tot metrolijn. Daar is het aantal reizigers sindsdien fors gegroeid.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *