fbpx

Iets meer treinen uitgevallen in 2013

16 jan 2014 15:21

In 2013 zijn er meer treinen uitgevallen dan in 2012. Spoorbeheerder ProRail heeft bekendgemaakt dat in 2013 2,2% van alle Nederlandse reizigerstreinen uitviel. Dat is waarschijnlijk meer dan de diverse beoogde streefwaardes. In 2012 bedroeg de uitval nog 2%.

Volgens de streefwaardes mocht maximaal 1,5% van de hoofdrailnet-treinen van NS uitvallen en 1% van de regionale treinen. Voor ICE, Fyra en Thalys werd er gestreefd naar een uitval van maximaal 4%. Of die streefwaardes gehaald zijn, wordt officieel bij de presentatie van het jaarverslag bekendgemaakt. Maar het is niet aannemelijk dat al deze waardes gehaald zijn. 

Waarschijnlijk zijn er vooral meer NS-treinen uitgevallen. Dat blijkt ook uit het beheersplan van ProRail voor 2014. Dat meldt tot en met kwartaal 3 van 2013 een gecorigeerde uitval van 1,8% voor het hoofdrailnet. Eigenlijk is de uitval hoger, maar de uitgevallen treinen door een aangepaste dienstregeling zijn in dat cijfer in mindering gebracht. De streefnorm voor regionale vervoerders wordt tot het derde kwartaal met een tiende overschreden. De Fyra, ICE en Thalys deden het vorig jaar ook slechter. De uitval tot en met het derde kwartaal van 2013 bedroeg 5%. Die hoge uitval wordt vooral verklaard door de hoge uitval bij de Fyra.

Alhoewel ProRail zelf geen treinen rijdt, maakt de spoorbeheerder wel afspraken met het ministerie omtrent punctualiteit en uitval. Die afspraken zijn streefwaardes. Mochten die niet gehaald worden, dan krijgt ProRail geen boete. Op andere tereinen zijn er afspraken met grenswaardes. Als die waardes niet gehaald worden, krijgt de spoorbeheerder wel een boete.

Ook NS kan niet beboet worden als er meer treinen uitvallen. Vroeger werd NS nog wel afgerekend op het percentage uitgevallen treinen, maar die norm is ingeruild voor de indicator reizigerspunctualiteit. In de reizigerspunctualiteit tellen vertraagde treinen wel mee, maar even zwaar als een vertraagde trein van 5 minuten.