fbpx

Intercity Den Haag – Brussel vanaf 18 februari paar keer per dag

Vanaf 18 februari gaat er twee keer per dag een intercity Den Haag HS – Brussel rijden. Vanaf 11 maart gaat de trein eens per twee uur rijden (8x per dag). Dat heeft staatssecretaris Mansveld vrijdag bekendgemaakt. In het weekend zal de trein niet verder rijden dan Antwerpen.

De intercity Den Haag HS – Brussel Zuid gaat onderweg stoppen in Rotterdam Centraal, Dordrecht, Roosendaal, Antwerpen Centraal en Brussel Centraal. Van begin- naar eindpunt zal de trein 2 uur en een kwartier onderweg zijn. Er is ruimte op het spoor om de intercity ieder uur te laten rijden, maar dat gaat vooralsnog niet gebeuren. In het weekend rijdt de trein door werkzaamheden niet verder dan Antwerpen Centraal. 

Beperkte start
Tot 18 februari gaat er nog geen trein vanuit de Randstad naar Brussel rijden. De Nederlandse en Belgische spoorwegen stellen dat het pas vanaf 18 februari haalbaar is om de intercity te starten. Dat de trein in eerste instantie slechts twee keer per dag gaat rijden, komt ook door logistieke problemen. NS en NMBS zeggen dat er op dat moment nog niet voldoende rijtuigen en locomotieven beschikbaar zijn.

Niet vanaf Amsterdam
Mansveld is blij met de intercity. De intercity komt er omdat de Fyra sinds 17 januari niet meer rijdt tussen Amsterdam en Brussel. De vervangende intercity gaat niet in Amsterdam starten, omdat daarvoor geen ruimte was. Dat kon alleen als de dienstregeling van andere treinen zou worden aangepast.

Binnenlandse Fyra
Reizigers uit Amsterdam kunnen per binnenlandse Fyra afreizen naar Rotterdam Centraal, en daar overstappen op de tijdelijke intercity naar Brussel. Speciaal voor internationale reizigers is de trein toeslagvrij. Binnenlandse reizigers blijven de gebruikelijke toeslag betalen.

Tarieven
Voor de trein gelden de oude tarieven die in 2012 van toepassing waren voor de Benelux, vermeerderd met de inflatie. Reizigers kunnen daardoor weer op pad met het Superdagretour en het Weekendretour. Deze kaartsoorten worden nu al weer online verkocht, en binnenkort ook weer via de kaartautomaat.

Snelle start
Opvallend is dat de bedrijven er niet in slagen om de treinverbinding eerder en vaker te realiseren. Alhoewel het spoorsysteem complex is, lijken alle middelen aanwezig om snel te kunnen starten met een intercity via het conversionele spoor. De rijtuigen en locomotieven van de voorganger van de Fyra – de Benelux – zijn immers nog gewoon beschikbaar. Tijdens de aswolk in 2010 kreeg NS International binnen een dag tijd een extra ICE naar Keulen en een extra intercity naar Brussel geregeld. Nu heeft het bedrijf dus een maand de tijd nodig om twee intercity´s te realiseren.

Schrale troost
Overigens is er wel een schrale troost voor reizigers die de komende maand op pad willen: de eerder ingelegde vervangende intercity Roosendaal – Antwerpen blijft tot 11 maart eens per twee uur rijden. Daarna verdwijnt de trein om ruimte te maken voor de intercity Den Haag – Brussel.

Meerstadt
President-directeur Bert Meerstadt vindt dat de tijdelijke intercity Den Haag – Brussel snel gerealiseerd wordt. Meerstadt: "Reizigers hebben dringend behoefte aan een directe verbinding. Ik ben tevreden dat wij er in geslaagd zijn die snel te realiseren. De afgelopen weken heeft iedereen de klok rond gewerkt om dit mogelijk te maken. Dit waren wij uiteraard aan onze reizigers verplicht.”

Eerste stap
Reizigersvereniging Rover en de Belgische evenknie TreinTramBus, zijn blij met de terugkeer van een intercity via het convertionele spoor. Ze zien het als eerste stap in de goede richting. De partijen willen wel dat de trein zo snel als mogelijk ieder uur gaat rijden en ook blijft als de Fyra weer naar Brussel gaat rijden. Rover en TreinTramBus betreuren wel dat de reiziger nog tot 11 maart op de nieuwe treindienst moet wachten. 

Voor Beter OV
De Maatschappij Voor Beter OV is ontevreden dat de intercity Den Haag – Brussel eens per twee uur gaat rijden. De reizigersvereniging wijst er net als Rover op dat de Benelux – die tot 9 december ieder uur reed – goed gevuld was.

Oppositie 
De oppositie in de Tweede Kamer is ook niet tevreden over het tijdelijke alternatief voor de Fyra. ´´Ik begrijp dat de staatssecretaris en vervoerders geen ijzer met handen kunnen breken, maar dit is nog geen echte oplossing´´, aldus D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven.
Ook Sander de Rouwe van het CDA stak zijn chagrijn niet onder stoelen of banken. ´´Met een gewone intercity tussen Den Haag en Brussel zijn we dus terug bij af, maar wel miljarden euro´s verder´´, twitterde hij. De SP vindt de gekozen oplossing ´´zeer matig’’, stelde Kamerlid Farshad Bashir. Ook GroenLinks en de ChristenUnie reageren teleurgesteld.

Coalitie
De coalitiepartijen zijn wat gunstiger gestemd. Kamerlid Betty de Boer van de VVD noemt het positief dat er weer een verbinding komt tussen Den Haag en Brussel. Ook coalitiegenoot Duco Hoogland van de PvdA is ´´blij dat de reiziger straks weer de beschikking heeft over een rechtstreekse trein naar Brussel´´.

Ingroeiperiode
Staatssecretaris Mansveld is blij met de oplossing. In de toekomst wil Mansveld handhavend gaan optreden en NS – formeel HSA – aan afspraken gaan houden. Het bedrijf krijgt nog wel een nieuwe ingroeiperiode. De periode 2007 – 2009 was eerder ooit tot ingroeiperiode gebombaardeerd. Maar door uitblijven van de V250-treinen en infrastructurele problemen heeft er in die periode nooit een Fyra V250 gereden. Mansveld wil nu handhavend gaan opereren, zodat de reiziger daadwerkelijk op een punctuele treindienst kan rekenen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *