fbpx

Intercity Direct vanaf 2016 ieder kwartier

Vanaf de dienstregeling 2016 rijdt er ieder kwartier een Intercity Direct tussen Amsterdam Centraal en Rotterdam. Al dit jaar wordt de frequentie verhoogd van twee naar drie keer per uur. Het streven is per april, maar volgens NS kan dat ook later dit jaar zijn. Naar Breda blijft de frequentie ongewijzigd.

NS beloofde eerder aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu om per dienstregeling 2017 de frequentie van de Intercity Direct te verhogen. "Door onder meer de eerdere beschikbaarheid van materieel is het mogelijk om de extra treindiensten eerder door te voeren. NS heeft daarom besloten om de kwartierdienst, op dit deel van het HSL-traject, eerder te starten", meldt het spoorbedrijf dinsdag.

April
Volgens het jaarplan wordt de frequentie tussen Amsterdam en Rotterdam dit jaar per april verhoogd naar drie keer per uur. Woordvoerder Stan Hoen houdt een slag om de arm. "We zijn de benodigde rijtuigen aan het ombouwen. Zodra er voldoende materieel beschikbaar is, zullen we naar drie keer per uur gaan. Dat hoeft niet perse per april te zijn", legt hij uit. 

Den Haag – Venlo
NS heeft ook onderzocht of de intercity Den Haag – Eindhoven al per dienstregeling 2016 via de HSL kan gaan rijden. "Voor het waarborgen van een stabiele dienstregeling op dit traject is echter meer tijd nodig", meldt NS. Daarom zal die wijziging – volgens afspraak – per dienstregeling 2017 worden doorgevoerd. 

Populair
De treindienst via de HSL ging in 2009 van start onder de naam Fyra. Aanvankelijk bleven de treinen vooral leeg. Maar nadat de toeslag verlaagd werd, en op een deel van het traject werd afgeschaft, nam het aantal reizigers geleidelijk toe. De trein vervoert nu zoveel reizigers, dat de toeslag bij werkzaamheden of stremmingen niet wordt opgeheven. Dit om capaciteitsproblemen te voorkomen.

Oorspronkelijke plannen
In de oorspronkelijke plannen zouden er al in 2009 vijf treinen per uur gereden hebben tussen Amsterdam en Rotterdam (exclusief Thalys). De vijfde trein was de Fyra Amsterdam – Brussel, die trein komt helemaal te vervallen.

Foto: Willem van der Houven

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *