fbpx

Kamer wil geen boete meer voor betalende ov-reizigers

03 apr 2015 12:57

Reizigersvereniging Rover en de Consumentenbond lijken succes te hebben met hun oproep om abonnementhouders met een afgekocht reisrecht die vergeten in te checken niet langer te bekeuren. Vervoerders hebben vooralsnog niet hun beleid aangepast, maar een meerderheid van de Tweede Kamer is het met hun eens.

Regeringspartijen VVD en PvdA willen dat staatsecretaris Wilma Mansveld (Vervoer) afspraken maakt met vervoersbedrijven om het opleggen van boetes tegen te gaan omdat abonnementhouders met een afgekocht reisrecht nooit zwartrijders kunnen zijn. Ze hebben hun reisrecht al afgekocht en voldoen daarmee aan de wettelijke eisen, zo is de redenering.

Rover kreeg vorig jaar 65 klachten van abonnementshouders die een boete kregen opgelegd omdat ze vergeten waren in te checken. Veel klachten betroffen het Haagse vervoersbedrijf HTM en Connexxion. Ook bij de NS gebeurt het incidenteel, zegt Rover, ook al heeft dat bedrijf officieel een coulancebeleid en krijgen reizigers hun geld altijd terug.

Bij andere vervoerders is dat niet zo. Ook Bert van Wee – Hoogleraar transportbeleid – kreeg er bij Connexxion mee te maken. Hij kocht voor ruim drieduizend euro een Altijd Vrij abonnement waarmee hij een jaar lang vrij kon reizen. Op de eerste dag kreeg hij meteen een boete van 25 euro aan zijn broek, omdat hij vergat in te checken.

Connexxion wijst erop dat reizigers bij wet verplicht zijn om in te checken. Het bedrijf bestudeert nog het juridisch rapport van Rover en de Consumentenbond, die tot de conclussie komen dat betalende reizigers niet beboet mogen worden. "We zullen waarschijnlijk samen met andere vervoerders nog eens goed kijken naar het rapport" zegt een woordvoerder in een reactie.

"Kaarthouders zijn je trouwste klanten. Die kunnen toch niet worden overgeleverd aan de willekeur van een controleur?´ reageert Tweede Kamerlid Betty de Boer in de Volkskrant. Vervoersbedrijven beklemtonen dat alle reizigers moeten inchecken. Bij de NS heeft dat ook als voordeel dat reizigers geld terug kunnen vorderen bij een bepaalde vertraging, zegt een woordvoerder van dat bedrijf. Jaarlijks laten reizigers voor ruim 20 miljoen euro liggen bij vergeten uit te checken. De winst die vervoerders daardoor zouden verdienen wordt sinds kort terug geïnvesteerd in de reiziger.