fbpx

Kort geding: Veolia eist aanbesteding zonder NS

12 sep 2014 22:54

De Nederlandse Spoorwegen moeten buitengesloten worden bij de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg. Met die eis heeft Veolia een kort geding aangespannen tegen de provincie Limburg. Veolia vindt dat er geen eerlijk speelveld is als NS met de aanbesteding meedoet.

Veolia vreest net als andere regionale vervoerders op voorhand kansloos te zijn bij de aanbesteding als ook NS-dochter Abellio meedoet. Volgens Veolia is er geen sprake van gelijkheid, omdat NS over veel meer relevante cijfers beschikt dan de andere vervoerders. Verder is de angst dat NS bereid is verliezen te accepteren op de stoptrein. Die zou het bedrijf dan weer kunnen compenseren met de winstgevende intercity´s, die in handen van NS zullen blijven. 

Limburgse concessie
De Limburgse concessie omvat niet alleen de Maaslijn (Roermond – Nijmegen) en de Heuvellandlijn (Maastricht Randwyck – Kerkrade Centrum), maar ook de stoptreinen Roermond – Maastricht en Sittard – Heerlen. Bovendien zijn alle Limburgse bussen in de concessie inbegrepen. De intercity´s horen niet bij de Limburgse concessie, maar bij het hoofdrailnet. Het hoofdrailnet zal staatssecretaris Mansveld onderhands aan NS gunnen.

Den Haag
Nu NS dreigt in te schrijven op de Limburgse concessie, stapt Veolia naar de rechter. "Samen met andere vervoerders pleiten we daar al sinds april voor, maar niemand in Den Haag neemt verantwoordelijkheid. Daarom rest ons niets anders dan de aanbestedende partij voor de rechter te slepen. We eisen uitsluiting van NS en Abellio, of dat er anderszins een oplossing komt”, zegt Veolia-directeur Manu Lageirse tegen Dagblad De Limburger.

Verbaasd
Tijdens de Dag van de Rail liet de Limburgse gedeputeerde Patrick van der Broeck weten verbaasd te zijn dat NS van de landelijke politiek mag meedoen met de aanbesteding. "Ik dacht dat twee jaar geleden juist werd besloten om de Limburgse Sprinters aan te besteden zodat een andere vervoerder dan NS die kon gaan uitvoeren. Het is opmerkelijk dat in de hoofdrailnetconcessie wordt geregeld dat NS hier toch mag meedingen", reageerde Broeck toen.

Chinese vervoerders
Alhoewel Van der Broeck verbaasd is dat NS mag mee doen, is hij er ook blij mee. "Ik zie graag zo veel mogelijk inschrijvingen. Of het nu NS of een Chinese vervoerder is, het maakt mij niet uit", grapte hij tijdens de Dag van de Rail. 

Zorgvuldig
Met het kort geding is de gedeputeerde minder blij. "Jammer dat dit nu gebeurt. Maar als je kijkt naar de trend in OV-aanbestedingen in Nederland blijkt dat dit bijna altijd gepaard gaat met rechtszaken. We doen alles eraan om ervoor te zorgen dat de reiziger hier geen last van zal hebben.” 

2 oktober
Het kort geding is op 2 oktober. In oktober wordt ook bekend wie de nieuwe concessie wint. Die gaat op 11 december 2016 in en geldt voor 15 jaar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *