fbpx

Kritiek op afstoten winkels op treinstations

01 mrt 2016 17:18

NS wil de winkels op stations afstoten. De winkels blijven, maar worden als het aan NS ligt straks uitgebaat door andere ondernemers. Het plan stuit echter op veel kritiek. Vooral vakbond FNV Spoor en de ondernemingsraad van NS zijn kritisch. Maar ook reizigersorganisaties zijn niet enthousiast.

FNV Spoor noemt de toekomstplannen van NS ambitieloos en slecht voor het personeel. Volgens de vakbond smeedt NS samen met de politiek vreemde plannetjes. "Zowel medewerkers als reizigers worden de dupe van de plannen. Het verkopen van NS Retail, de meest winstgevende tak, zal een flinke financiële aderlating zijn", zegt de boze vakbond. "Honderden banen komen op het spel te staan en medewerkers die overgaan naar andere werkgevers zullen er in arbeidsvoorwaarden op achteruitgaan."

Ook de ondernemingsraad van de Nederlandse Spoorwegen is kritisch over de nieuwe koers. Volgens de raad bepaalt de sfeer op stations wat mensen vinden van hun treinreis. Winkels zijn daar belangrijk voor. De bussen van Qbuzz helpen om mensen ´van deur naar deur´ te brengen, een streven van de NS. En in de regio´s kan de vervoerder "service en kwaliteit bieden´´, vindt de ondernemingsraad.

Volgens NS zal het spoorbedrijf de regie blijven houden over de winkels op de stations. Verder zal het geen substantieel effect hebben op de winst. Sterker nog, volgens financieel directeur Engelhardt Robbe is het zelfs mogelijk dat de winst toeneemt. De winkels zullen ruime openingstijden blijven houden.

De formules Burger King, Ola en La Place zijn al niet meer van NS. Dat wil zeggen, deze zijn in een concessie weggeven aan HMS Host. De Huiskamer, de Kiosk en railcatering blijven wel van het spoorbedrijf. NS stond tot nu toe altijd in de top drie van de horecabedrijven van Nederland. 

Reizigersvereniging Rover vraagt zich af welk probleem voor de reiziger het afstoten van stationswinkels nu eigenlijk oplost. De organisatie is positiever over de plannen van NS om zich terug te trekken van de regionale spoormarkt. "Andere vervoerders presteren prima in de regio en hebben ruimschoots bewezen deze lijnen samen met de provincies tot een succes te kunnen maken. De positie van NS wordt in de regio neutraler wat dus minder spanningen tussen NS en andere vervoerders zal opleveren", reageert de vereniging. 

Vakbond FNV is het op dat punt niet met Rover eens. Zij wijst erop dat NS wel in het buitenland regionale treinen laat rijden, en dat dit ook niet tot de kerntaak van NS behoort. Voor Beter OV wijst erop dat de bus een belangrijke rol speelt in het voor- en natransport. "Toen de NS enkele jaren geleden een aandeel nam in de Haagse vervoerder HTM, heette het nog ´de samenwerking tussen stadsvervoer en trein verbeteren´. Dat argument is nu opeens niet meer van toepassing, zo blijkt."