fbpx

Kritiek op verkrijgbaarheid nieuwe NS-abonnementen

02 aug 2011 13:43

De nieuwe abonnementen van de NS zijn moeilijk verkrijgbaar. De abonnementen, die sinds maandag verkocht worden, kunnen pas medio volgende maand bij NS-balies worden aangeschaft terwijl de NS wel had toegezegd dat ze daar te koop zouden zijn. Dat zeggen reizigersorganisaties Rover en Maatschappij Voor Beter OV.

Rover zegt veel klachten te krijgen van reizigers die een abonnement wilden kopen bij een NS-servicepunt maar met lege handen naar huis moeten, omdat ze nu alleen online of telefonisch verkocht worden. 

Foto
Ook Voor Beter OV is ontstemd over het bericht. "De nieuwe kortingkaart blijken aan lang niet alle loketten verkrijgbaar te zijn, en dat is inmiddels door de NS bevestigd. Lang niet iedere reiziger beschikt over een computer om de kortingkaart via internet te bestellen en/of over de vaardigheden, zelf de voor een OV-chipkaart benodigde pasfoto te uploaden" zegt woordvoerder Rikus Spithorst.

Website
Rover constateert bovendien dat NS-personeel slecht op de hoogte zijn over de nieuwe abonnementen. "Baliemedewerkers komen niet verder dan een verwijzing naar de NS-website."

Alle vervoerders
De nieuwe abonnementen waren volgens Rover nog niet klaar om ingevoerd te worden. Dat zou blijken uit het feit dat de NS-balies ze nog niet verkopen. Ook de constatering dat ze pas vanaf volgend jaar bij andere vervoerders kunnen worden gebruikt schiet Rover in het verkeerde keelgat. Voor Beter OV reageerde gisteren positief op het bericht dat de nieuwe kaarten per 2012 overal geldig zullen zijn. Al had ook Voor Beter OV liever gezien dat de kaarten direct overal geldig waren.

Compensatie
Beide verenigingen hebben NS gevraagd om opheldering over de slechte bereikbaarheid van de abonnementen. Voor Beter OV eist bovendien compensatie. Om reizigers tegemoet te komen, vindt Voor Beter OV het wenselijk, dat de NS niet alleen zorgt dat de kaarten spoedig ook aan het loket kunnen worden gekocht, maar dat de ingangsdatum van de nieuwe kortingkaarten desgewenst met terugwerkende kracht op 1 augusts kan worden vastgesteld en dat reizigers de wegens slechte verkrijgbaarheid niet genoten korting alsnog vergoed krijgen.