fbpx

Mogelijk 8 treinen per uur Amsterdam – Eindhoven per 2017

NS en ProRail hebben een gezamenlijk voorstel "Beter en meer" naar het ministerie van Infrastructuur en Milieu gestuurd. In dit voorstel schrijven NS en ProRail onder andere over de mogelijkheden om hoogfreqent spoorvervoer in te voeren op de corridor Amsterdam – Eindhoven. Dat kan al vanaf 2017.

Dat blijkt uit het werkdocument ‘Concept Operationele Uitwerking Lange Termijn Spooragenda’ dat deze week door staatssecretaris Mansveld is aangeboden aan de Tweede Kamer. 

Tot 8x per uur
In het document wordt niet alleen gesproken over iedere tien minuten een intercity en iedere tien minuten een sprinter, maar ook over de mogelijkheid om zelfs 8x per uur een intercity en 8x per uur een sprinter te laten rijden. "Hoogfrequent kan ook een combinatie zijn van twee kwartierdiensten’ (2x4pIu), resulterend in 8 treinen per uur. Hierdoor wordt de wachttijd, en dus de totale reistijd van reizigers, aanmerkelijk verkort en kunnen zij straks comfortabel en spoorboekloos’ reizen" schrijven NS en ProRail.

Geleidelijk
Het invoeren van hoogfrequent spoorvervoer zal geleidelijk uitgevoerd moeten worden, vinden NS en ProRail. "Daarom doen we eerst op de corridors A2 en de Oude Lijn praktijkervaring op met het betrouwbaar rijden met hogere frequenties. Het exacte geografische gebied waarin vervolgens met hogere frequenties zal worden gereden en de specifieke hoogte van de frequentie aldaar (6 of 8), wordt op basis van de uitkomsten en de marktontwikkelingen later vastgesteld."

Politiek
Of er daadwerkelijk per 2017 hoogfrequent spoorvervoer wordt gerealiseerd is nog niet duidelijk. "Dit is onze visie. Per 2017 is het haalbaar. Maar de keuze is aan de politiek" legt NS-woordvoerder Eric Trinthamer uit. Medio april spreekt de Tweede Kamer over de Lange Termijn Spooragenda.

Afgezwakt
Vakblad OV-Magazine ziet het huidige voorstel als een afgezwakte versie van het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS). Dit omdat er in de nieuwe vervoerconcessie (2015-2025) alleen tussen Amsterdam en Eindhoven en Den Haag en Rotterdam de frequenties worden opgeschroeft. Bovendien merkt het vakblad op dat het deel Alkmaar – Amsterdam pas rond 2025 hoogfrequent gereden zal worden. Ook de meeste andere trajecten komen dan pas in aanmerking voor PHS.

Aad Veenman
De spoorsector droomt al langer van hoogfrequent spoorvervoer tussen Amsterdam en Eindhoven. Toenmalig NS president-directeur Aad Veenman was in 2004 al ambitieus. "In pakweg 2007 gaan we in de Randstad vaker rijden, met meer Intercity’s en Sprinters,” beloofde Veenman in het NS klantenblad Spoor. Veenman: "Dat betekent elke paar minuten een trein naar de meest gangbare bestemmingen.”

Bert Klerk
Veenman bleek duidelijk te enthousiast. Er gingen weliswaar iets meer treinen rijden in 2007 (+3%), maar van iedere paar minuten een trein was geen sprake. In mei 2008 was ook toenmalig ProRail-directeur Bert Klerk in een interview met de Volkskrant te enthousiast. Volgens hem zou in 2010 iedere tien minuten een trein kunnen gaan rijden tussen Amsterdam en Eindhoven, en per 2015 ook op andere trajecten.

Bezuinigingen
Ook Klerk kon zijn beloftes niet waarmaken. Wel hield de spoorsector twee concrete proeven met hoogfrequent spoorvervoer. Vervolgens werden de plannen voor hoogfrequent spoorvervoer uitgesteld naar uiterlijk 2020. Maar door bezuinigingen van het kabinet is die agenda vervolgens opnieuw vertraagd. De overheid wil de benodigde investeringen nu uitsmeren over de periode tot 2028. Na veel berichten van vertraging lijkt de ambitie van NS en ProRail nu in elk geval op versnelling voor de drukste corridors gericht.

Programma Hogere Snelheden
Vakblad OV-Magazine pleitte eerder deze week voor een nieuw model van hoogfrequent spoorvervoer. "PHS is met enige aanpassingen om te buigen tot een Programma Hogere Snelheden. Hogere snelheid betekent extra kwaliteit. Om 20 tot 25 procent rijtijd te winnen, moet NS 160 tot 200 kilometer per uur gaan rijden" schrijft het vakblad. Het idee is dat naast de vier gebruikelijke intercity´s er dan twee extra snelle intercity´s gaan rijden. Die slaan dan sommige intercity-stations over.