fbpx

Nieuwe Benelux wordt 20 minuten trager

30 sep 2013 15:20

De nieuwe Benelux, die door NS Benelux Plus wordt genoemd, wordt 20 minuten langzamer dan de Benelux uit 2012. De extra reistijd wordt mede veroorzaakt doordat de trein deels over de hogesnelheidslijn gaat rijden én gaat stoppen in Breda.

In Breda moet de locomotief namelijk van kant wisselen. Zoiets duurt al snel 10 minuten. Vervolgens gaat de trein ook in het kleine Belgische station Noorderkempen stoppen. Ook nieuw is de stop in Brussels Airport. Deze veranderingen gaan allen ten koste van de reistijd. Het gevolg is dat de reis Amsterdam – Brussel straks 3 uur en 16 minuten gaat duren, terwijl dat in 2012 nog 2 uur en 56 minuten was. De jaren er voor was de trein zelfs nog sneller. In 2009 bijvoorbeeld 2 uur 49 minuten.

De stops in Roosendaal en Dordrecht zullen overigens verdwijnen. Nog niet direct per december 2014, maar per december 2016. Dat is ook het moment dat de trein via Breda gaat rijden en de reistijd verlenging wordt gerealiseerd.

De uiteindelijke situatie lijkt daarmee erg op die van vóór de introductie van de Fyra. Met dat verschil dat de Benelux dus 20 minuten trager wordt en de Thalys (verstrekt door de Eurostar) – in vergelijking met 2012 – zo´n 6 keer per dag meer gaat rijden. De Fyra was in vergelijking met de Benelux relatief duur, maar goedkoop in vergelijking met de Thalys. In de prijsklasse van de Fyra komt er geen snel alternatief naar Brussel.

Staatssecretaris Mansveld zei vrijdag tegenover de NOS dat de Benelux uiteindelijk met materieel gaat rijden dat 200 kilometer per uur kan, en misschien iets sneller. Maar daarmee lijkt de staatssecretaris zich vergist te hebben, want uit haar eigen informatie die ze naar de Tweede Kamer heeft gestuurd blijkt dat de Benelux straks maximaal 160 kilometer per uur zal gaan rijden.

  • Mansveld (bij minuut 2:17) "De Beneluxtrein zal uiteindelijk met materiaal gaan rijden dat 200 kilometer per uur kan, en misschien nog iets sneller."