fbpx

Nieuwe dienstregeling NS online

De nieuwe dienstregeling, die per zondag 9 december in zal gaan, wordt in de nacht van 11 op 12 oktober ingeladen in de reisplanner van NS. Door de opening van de Hanzelijn zullen reizigers naar Noord- en Oost-Nederland vaak kortere reistijden krijgen. Van en naar Limburg gaan er meer intercity´s rijden.

“Met deze dienstregeling kunnen wij nog meer mensen sneller op bestemming brengen. Wij bieden met meer stations nog meer reisgemak”, aldus Ingrid Thijssen, directievoorzitter NS Reizigers. NS verwacht per dag zo’n 26.000 extra reizigers, onder meer dankzij de Hanzelijn. Dagelijks vervoert NS nu 1,1 miljoen reizigers.

Zwolle
De Hanzelijn wordt bij de opening direct een belangrijke schakel in het Nederlandse spoorwegnet. Met de komst van de nieuwe spoorlijn voert NS een aantal grote wijzigingen door in de dienstregeling. Zwolle is in de dienstregeling 2013 een belangrijk overstapstation. In Amersfoort zullen juist minder reizigers gaan overstappen. 

Sneller
Ook zullen reizigers vanuit Noord en Noord-Oost Nederland een iets snellere verbinding krijgen met de Randstad. Zo wordt de snelste verbinding Groningen – Schiphol 14 minuten sneller. Doordat de rechtstreekse trein tussen Groningen en Zwolle alleen nog gaat stoppen te Assen, zal deze trein zelfs 23 minuten sneller worden. Tussen Esnchede en Schiphol wordt de reis 6 minuten sneller.

Langzamer
Er zijn echter ook reizigers die juist een langere reistijd krijgen. Zo zullen de intercity´s naar Zeeland trager worden doordat deze tussen Roosendaal en Vlissingen op ieder station gaan stoppen. Daar staat tegenover dat Zeeland twee rechtstreekse treinen via Schiphol naar Amsterdam en Lelystad krijgt. Tussen Den Haag Centraal, Leiden en Schiphol gaan treinen minder goed gespreid rijden waardoor er langere wachttijden kunnen ontstaan. Reizigers vanuit Heerlen in de richting van Tilburg en verder en in de richting van Venlo krijgen eveneens te maken met langere overstaptijden.

België
Per 9 december zal waarschijnlijk de Fyra Amsterdam – Brussel haar intrede doen. Daarmee wordt de reistijd naar Brussel met ongeveer één uur verkort, maar door een tekort aan treinen is de dienstregeling onregelmatig (tienmaal per dag). Er wordt wel gehoopt dat er alsnog genoeg treinen beschikbaar zijn voor de voorziene 16 verbindingen per richting per dag. Voor de trein zal een reserveringsplicht zijn en zullen er speciale tarieven gelden.

Reizigersverenigingen hebben altijd gepleit voor het in stand houden van een snelle toeslagvrije trein. Die zal echter niet per december gerealiseerd worden. Reizigersvereniging Voor Beter OV wil als oplossing de intercity Zwolle – Roosendaal een aantal keer per dag doortrekken naar Antwerpen. Op termijn moet er een toeslagvrije Fyra Breda – Antwerpen komen, maar daarover moet nog overeenstemming met België worden bereikt.

Consumentenorganisaties
De nieuwe dienstregeling is voorgelegd aan de consumentenorganisaties. Op hun advies heeft NS besloten in de late avond een aantal extra treinen in te zetten: het gaat om een extra intercity tussen Utrecht en Eindhoven en in het weekeinde om een extra intercity tussen Amersfoort en Enschede en Utrecht en Den Haag. De consumentenorganisaties hadden graag nog meer treinen in de late avond gezien, maar die komen er niet omdat die niet kostendekkend zijn. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *