fbpx

NS: Hoofdrailnet prioriteit maar geen limiet op andere concessies

Dat NS en haar dochterbedrijven niet meer mee zouden mogen doen aan aanbestedingen van het regionale bus- en treinvervoer, zoals De Telegraaf vandaag meldde, klopt volgens president-directeur van NS Timo Huges niet. Dat zegt hij tegenover het ANP tijdens de presentatie van de Lange Termijn Spooragenda. 

"Staatssecretaris Mansveld heeft ons geen limiet gesteld. Maar het hoofdrailnet waarop de intercity´s en belangrijke stoptreinen rijden krijgt wel absolute prioriteit" aldus de topman. In februari gaf Huges al aan dat de focus meer op Nederland zou komen te liggen. "We poetsen de N van NS weer op. We blijven ook in het buitenland actief, met als doel lessen uit het buitenland ook in Nederland te kunnen toepassen. De focus zal echter op Nederland liggen" aldus Huges toen. Binnen Nederland kan NS echter niet meer zomaar op iedere concessie inschrijven. In Nederland deed NS al nauwelijks mee bij regionale aanbestedingen.

Huges en ook president-directeur Marion Gout van ProRail scharen zich achter de toekomstvisie van het kabinet. De reis van deur tot deur moet beter, is het motto. "Eerdere afspraken met het Rijk bevatten nogal eens verschillende opdrachten voor NS en ProRail´´, herinnert Marion Gout zich. "Er stonden zelfs tegenstrijdigheden in concessies, bijvoorbeeld over de gewenste punctualiteit.´´ Door samen op te trekken verwacht Gout bij het oplossen van problemen ´meer de diepte´ in te kunnen gaan. "Is er een zwakke lijn, een slecht presterende treinverbinding, dan kijken we samen of het bijvoorbeeld aan de infrastructuur of de lay-out van het spoor ligt.´´

"Het gaat erom vanuit welk perspectief je kijkt´´, vult president-directeur Timo Huges van de Nederlandse Spoorwegen aan. De dagelijkse ervaringen van reizigers op hun traject zijn wat hem betreft minstens zo belangrijk als de punctualiteit van NS. Het kabinet gaat beide staatsbedrijven ook meer afrekenen op die ervaringen en minder op de gemiddelde prestaties per jaar. "Er komt een handige app waarmee iedereen zijn of haar mening en reactie kan geven. Problemen kunnen we dan sneller samen aanpakken.´´

Afgesproken is dat ProRail, NS en de overige spoorvervoerders vóór oktober met een gezamenlijk plan van aanpak komen waarin de afspraken verder worden uitgewerkt.