fbpx

NS: Spoorsplitsing levert niets dan chaos op

15 feb 2011 12:01

Arriva, Veolia en Connexxion stelden in maandag in NRC Next dat zij beter zijn dan de Nederlandse Spoorwegen. Vandaag reageert directievoorzitter NS Reizigers – Ingrid Thijssen – op de aantijgingen via een opiniestuk.

Ze wijst erop dat Arriva feitelijk een staatsbedrijf is, en ook Veolia en Connexxion na de voltoïng van een fussie voor een groot deel in handen zijn van de Franse staat.

Verdere concurrentie, zoals de regionale vervoerders dat het liefst zien, is volgens Thijssen niet goed. "Het verder opsplitsen van het spoor is slecht voor de mobiliteit in Nederland. Het leidt tot suboptimalisatie. De meeste treinreizigers reizen over de provinciegrenzen heen. Daarom heeft Nederland baat bij een landelijk geïntegreerd spoornetwerk. Als treinen van meer dan één personenvervoerder over één traject rijden, maakt dat het Nederlandse spoorsysteem ingewikkelder" aldus het pleidooi van Thijssen in NRC Next. Thijssen is bang dat meerdere vervoerders over één spoor tot meer vertraging zal zorgen.

Arriva, Veolia en Connexxion noemden Zwitserland als voorbeeld, een land waarbij 35 spoorbedrijven actief zijn zonder chaos. NS ziet om een hele ande reden het Zwitserse model wel zitten. Thijssen: "De vergelijking met Zwitserland die de regionale vervoerders maken, klinkt ons als muziek in de oren. Eén geïntegreerd spoorwegbedrijf, SBB, managet het hoofdrailnet van Zwitserland, met ruimte voor regionale vervoerders".

Op de foto: Ingrid Thijssen tijdens presentatie renoveerde Sprinter. Foto: Manuel van der Wal.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *