fbpx

NS maakt 16 volle spitstreinen langer

11 dec 2013 11:58

De Nederlandse Spoorwegen gaan vanaf komende maandag zestien volle spitstreinen verlengen. Ook komt er een taskforce die aan de slag gaat met klachten over drukke treinen. Dat schrijft het spoorbedrijf in een brief aan Rover en de Maatschappij Voor Beter OV. 

Sinds NS inzet op een hogere bezetting van treinen, stijgt het aantal klachten dat bij Rover binnenkomt. In 2012 was gemiddeld 26% van de zitplaatsen bezet, in 2016 moet dat zijn gestegen naar 32%. "We zien nu dat NS treinen probeert in te plannen dat het net past. Als er iets gebeurt – en dat gebeurd nog te vaak – dan is de trein snel overvol", legt Rover woordvoerder Sanne van Galen uit.

Nog niet opgelost
Van Galen vervolgt: "Maar er zijn ook treinen die structureel te kort waren. Dat heeft NS ook erkend." Hoeveel procent van de klachten nu wordt opgelost, durft de Rover-woordvoerster niet te zeggen. "We krijgen gespreid over heel Nederland klachten binnen, dus het probleem zal niet met 16 treinen volledig opgelost zijn."

Flevolijn
Eerder verlende NS een aantal treinen op de Flevolijn. "Dat heeft succes gehad. Sindsdien komt de Flevolijn niet meer naar voren in onze klachten top tien. Wel hebben we het idee dat het probleem zich soms verplaatst", stelt Van Galen. 

Drukste periode
Het beleid van NS is erop gericht dat reizigers in intercity´s maximaal een kwartier hoeven te staan. "In Sprinters is staan tijdens de drukke ochtend- of avondspits op veel korte trajecten onvermijdelijk net als in de tram of de metro. Dit is immers de drukste periode van de dag waarin we circa 600.000 reizigers vervoeren binnen enkele uren."

Tellers
Een woordvoerder van NS benadrukt dat er 16 van de in totaal 5.000 verlengd worden, en dat de spits druk zal blijven. Het is overigens ook mogelijk dat op sommige plekken treinen korter worden. NS gaat tellers inzetten om de drukte te monitoren en om indien nodig maatregelen te nemen.

De volgende treinen worden verlengd:

  • Intercity V 6:54 Den Haag Centraal – A 9:15 Enschede
  • Intercity V 8:04 Amersfoort Schothorst – A 8:52 Schiphol
  • Sprinter V 7:32 Hoorn Kersenboogerd – A 8:24 Hoofddorp
  • Sprinter V 7:53 Nijmegen – A 8:33 Den Bosch
  • Sprinter V 8:02 Hoorn Kersenboogerd – A 8:54 Hoofddorp
  • Sprinter V 17:10 Amsterdam Centraal – A 18:35 Zwolle
  • Sprinter V 6:32 Hoorn Kersenboogerd – A 7:24 Hoofddorp
  • Sprinter V 17:26 Den Bosch – A 18:06 Nijmegen
  • Sprinter V 17:35 Hoofddorp – A 18:28 Hoorn Kersenboogerd
  • Sprinter V 16:43 Uitgeest – A 18:34 Rotterdam Centraal
  • Sprinter V 7:43 Uitgeest – A 9:35 Rotterdam Centraal
  • Intercity V 16:24 Enkhuizen – A 18:43 Deventer
  • Intercity V 17:37 Schiphol – A 19:45 Enschede
  • Intercity V 17:05 Rotterdam Centraal – A 19:44 Groningen
  • Intercity V 8:46 Groningen – A 11:26 Den Haag Centraal
  • Intercity V 6:44 Leeuwarden – A 9:25 Rotterdam Centraal

Soms komt er één rijtuig bij, soms een compleet treinstel. Op één traject wordt een Sprinter vervangen door twee oudere treinstellen van het Mat ´64. Vanaf begin januari zullen sommige Sprinters tussen Den Bosch en Nijmegen langer worden. Een deel van de treindiensten zal dan worden gereden door gerenoveerde dubbeldekkers, zoals dat in de jaardienst van 2013 ook al was.

Foto: Volle trein te Oss. (c) Gino Press