fbpx

NS vraagt twitteraars mee te denken over social media

18 nov 2011 14:23

Tienduizenden tot soms honderdduizend tweets verschijnen per dag over NS of het spoor algemeen. Soms over verstoringen, maar ook over grappige reiservaringen, ontmoetingen en gevonden voorwerpen. Maar spoortweets filteren over een specifiek traject zit er nog niet in. Voor NS reden om twintig followers van @NS_Online uit te nodigen en hierover te brainstormen.

"Twitter gaat heel snel. Reizigers kunnen elkaar daardoor soms helpen. Als iemand bijvoorbeeld in een trein zit die betrokken is bij een aanrijding, wordt dit soms direct getwitterd. Terwijl de machinist eerst het moet doorbellen, waarna de verkeersleiding vervolgens maatregelen neemt en deze daarna verwerkt worden in de reisinformatiesystemen" legt NS social media manager Gerjan Vasse uit.

Inspiratie
Het is echter moeilijk om op twitter berichten te filteren over één specifiek traject. Vasse: "Bij voetbalwedstrijden ontstaan er vanzelf hashtags (waarmee op twitter berichten gefilterd kunnen worden), daardoor lieten we ons inspireren. Zou zoiets ook niet voor spoortrajecten kunnen ontstaan?" Met die gedachten werden twintig twitter-volgers van NS uitgenodigd voor een tweede Tweetup.

Rol voor NS
Het idee werd door de twitteraars met open armen ontvangen. "Het is erg handig als je relevante, maar ook grappige tweets kan terugvinden over jouw traject of over jouw trein" zegt één van de twitteraars. Maar hoe precies te beginnen? Welke hashtags te gebruiken? En welke trajecten gebruik je? Daarover bleken de meningen nog te verschillen. Veel van de aanwezigen zien vooral een rol voor NS weggelegd. "NS kan hastags via de informatieborden in de trein communiceren. Dan gebruikt iedereen dezelfde hashtags" zo betoogde één van de twitteraars.

Ondersteunen
Dat zal echter nog wel even op zich laten wachten. Vasse: "Het is lastig om zomaar iets toe te voegen aan onze reisinformatiesystemen. Maar als blijkt dat er behoefte aan is en reizigers hastags gaan gebruiken, dan hebben we een case om aan onze directie voor te leggen". "Maar", zo voegt hij er desgevraagd aan toe, "als social media manager hoop ik uiteraard op resultaat, zodat we verdere stappen kunnen zetten".

Ambassadeurs
Tijdens de avond bleek in elk geval dat de twintig aanwezigen zich als ambassadeurs voor het idee willen inzetten.