fbpx

Ook Rover ontevreden over handelen NS tijdens hittestoringen

Rover is ontevreden over de manier waarop NS is omgegaan met de storingen die maandag 22 juli het spoor teisterden. Volgens Rover zijn de gevolgen voor reizigers onnodig groot geweest, onder meer doordat NS reizigers niet heeft geïnformeerd over alternatieve verbindingen met de RET en Thalys.

Maandag 22 juli had het spoor veel last van de hitte. Vooral reizigers op het traject Rotterdam – Den Haag kregen te maken met veel vertraging. NS adviseerde reizigers op dit traject om te reizen via Gouda. Onbegrijpelijk, vindt Rover. RandstadRail (van RET) rijdt elk kwartier in een halfuur van Den Haag Centraal naar Rotterdam Centraal en was daarmee een beter alternatief geweest.

Dit alternatief wordt echter nooit aangegeven bij storingen tussen Den Haag en Rotterdam, omdat er tussen NS en RET geen afspraken zijn gemaakt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld tussen NS en GVB.

Ook het opheffen van de Intercity’s Rotterdam – Breda – Eindhoven – Venlo en de vertraging op het traject Rotterdam – Amsterdam kan bij Rover niet op begrip rekenen. “De bijsturing kan blijkbaar alleen maar treinen opheffen in plaats van naar alternatieven te zoeken”, concludeert Rover-voorzitter Arriën Kruyt in een mail aan NS. Volgens Kruyt hadden treinen ook via Woerden en Breukelen kunnen rijden.

Tot slot wil Rover weten waarom reizigers niet op de Thalys zijn gewezen. Volgens de Europese wet- en regelgeving moet de Thalys gestrande reizigers meenemen. NS heeft echter nagelaten reizigers hierover te informeren.

Behalve Rover uitte ook Voor Beter OV kritiek. Voor Beter OV wil dat conducteurs bij defecte airco´s ruiten in slaan om voor verkoeling te zorgen. NS zegt echter dat dit idee niet veilig is en onnodig is, omdat de deuren geopend kunnen worden.

Maandag liet ProRail weten extra voorzorgsmaatregelen te hebben getroffen tegen het warme weer. Desondanks waren er veel storingen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *