fbpx

OV-Loket: Versnippering OV-landschap zorgt voor veel klachten

28 jan 2014 15:53

Het OV loket, de ombudsman voor beter openbaar vervoer, kreeg in het vierde kwartaal van 2013 veel klachten over de versnippering in het openbaar vervoer. De verschillende procedures en systemen die vervoerders hanteren leiden tot onbegrip en kosten reizigers vaak geld.

Het terugvragen van geld bij vertraging bij treinreizen is een procedure die per vervoerder verschilt. Voor geld terug bij vertraging geldt nog dat vervoerders niet de reis van de klant als uitgangspunt nemen, maar slechts de reis per vervoerder. "Hierdoor worden reizigers die fors vertraagd zijn, bij het reizen met meerdere vervoerders onterecht gedupeerd omdat zij geen aanspraak kunnen maken op een vergoeding" schrijft het OV loket.

Zo geeft Arriva in Groningen en Friesland pas geld terug als er een vertraging is van 60 minuten of meer. Bij NS krijgt de reiziger al vanaf 30 minuten geld terug. Als een reiziger zijn aansluiting van Arriva naar NS mist, kan hij zich op geen enkele regeling beroepen. Dit probleem speelt al jaren, maar tot nog toe zijn de problemen niet opgelost. 

Verder waren in het vierde kwartaal opvallend veel klachten over de dienstuitvoering, meldt het OV loket. Volle treinen en het overslaan van stations stuitte in dit kwartaal op onbegrip van reizigers. Daar is inmiddels ook maatschappelijk veel aandacht voor, getuige de Kamervragen die hierover zijn gesteld aan en beantwoord door staatssecretaris Mansveld.

Ook kwamen er klachten over de NS-plannen om het aantal gele vertrekstaten te reduceren en het verwijderen van kaartautomaten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *