fbpx

Problemen Schiphol binnen een jaar opgelost

De veelvuldige problemen rond Schiphol worden komend jaar definitief opgelost. Dat zegt regiodirecteur Cees de Vries tegenover AT5. De luchthaven is nu regelmatig niet bereikbaar per trein. 

Brandmeldingen, sein- en wisselstoringen en defect materieel zorgen er regelmatig voor dat het treinverkeer grotendeels of geheel stil komt te liggen. Daarnaast zijn er nog de vele storingen op de HSL, waardoor Schiphol soms ook niet bereikbaar is voor de Intercity Direct.

Volgens de ProRail-directeur worden de problemen komend jaar definitief verholpen, zodat Schiphol niet vaker dan gemiddeld de klos is. "Wij willen dat het topklasse wordt rond Schiphol," stelt De Vries. "Vanwege het economische belang. En omdat storingen rond Schiphol een olievlekwerking hebben op de dienstregeling in de hele Randstad."

De luchthaven wil dat er een alternatief komt naast de huidige treinverbinding. "We hebben een hele belangrijke vraag aan de regio Amsterdam en de politiek op landniveau om de Noord-Zuidlijn door te trekken, zodat we een directere en alternatieve verbinding hebben tussen Schiphol, Amsterdam-Zuid en het hart van Amsterdam," aldus commercieel directeur Maarten de Groof van Schiphol tegenover AT5.

De Amsterdamse D66-fractie ziet wel iets in de plannen van een alternatieve openbaar vervoersverbinding tussen Amsterdam en Schiphol. Bart Vink: "Of dat het doortrekken van de Noord-Zuidlijn wordt of iets anders, dat weet ik niet. De afhankelijkheid van slechts één lijn, de trein, dat is kwetsbaar. Als daar iets mee is dan is Schiphol meteen niet meer bereikbaar per OV."

Door de vele problemen missen treinreizigers nu soms hun vlucht. NS had bij wijze van proef de Schiphol Garantie Service bedacht. Treinreizigers moesten 5 euro per groep betalen en kregen vervolgens een persoonlijk reisadvies met garantie dat ze hun vlucht zouden halen. Deze dienst bleek echter niet aan te slaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *