fbpx

Rover: NS topman zet reiziger daadwerkelijk centraal

Anders dan sommige eerdere directeuren heeft NS-topman Timo Huges daadwerkelijk de ambitie om de reiziger centraal te zetten. Dat zegt Rover-voorzitter Arriën Kruyt in een interview met Treinreiziger.nl. Volgens Kruyt is de NS-topman op de goede weg, maar moet hij de trein nog wel toegankelijker maken. Maatschappij voor Beter OV vindt dat Huges veel mooie woorden heeft, maar nog te weinig resultaten.

Rover-voorzitter Kruyt is lovend over Huges, die binnen een paar maanden na zijn aantreden de strategie van het NS-bedrijf bijstelde. Huges stelde dat de reiziger op plek 1, 2 en 3 moest komen te staan en dat gemiddeld goed niet langer goed genoeg was. “Hij meent dat”, zegt Kruyt daarover. “Eerdere directeuren zeiden dat ook, maar handelden daar niet altijd naar. Huges is daar consequenter in.”

Schotten
Een goed voorbeeld van de manier waarop Huges dit nieuwe beleid vormgeeft is de vereenvoudiging van de managementstructuur bij NS. “Hij heeft er een managementlaag tussenuit gesloopt. Dat is goed, want NS is te bureaucratisch. Ook is hij bezig de schotten tussen afdelingen weg te halen zodat het bedrijf weer als één bedrijf opereert, in plaats van dat ieder bedrijfsonderdeel zijn eigen eilandje vormt.”

Dienstregeling
De invloed van Huges is ook op operationeel vlak merkbaar: NS had plannen om het aantal treinen op het traject Uitgeest – Haarlem – Amsterdam terug te schroeven, maar volgens de Rover-voorzitter heeft Huges daar persoonlijk een stokje voor gestoken. “Hij heeft toen gezegd: ‘Als we de reiziger centraal willen zetten, dan moeten we dat ook echt doen. Dan kunnen we hier niet zomaar de treindienst uitdunnen.’”

Goed contact 
Volgens Kruyt is de nieuwe NS-topman zeer benaderbaar. Zo ging Huges in op een uitnodiging van Kruyt om een bezoek te brengen aan Amersfoort. “Ik heb hem toen zelf laten zoeken naar de OV-Fiets. Die kon hij niet vinden. Hij zag toen zelf dat de bewegwijzering beter moest. Ook heb ik laten zien wat het voor Amersfoort zou betekenen als de poortjes dicht zouden gaan, daar schok hij van.” Volgens Kruyt tekent het bezoek de manier waarop Huges communiceert. “Ook met voorganger Bert Meerstadt had ik goed contact, het contact met Huges is directer. We sms’en elkaar ook.”

Maatschappij voor Beter OV
Rikus Spithorst van reizigersorganisatie Maatschappij voor Beter OV kan zich gedeeltelijk vinden in de lovende kritieken van Kruyt op Huges. Over de nieuwe strategie van de NS-topman zegt hij: “Huges heeft hele goede mensen op goede plekken neergezet. Hij heeft stappen gezet om de ambitie om de reiziger op één te zetten waar te maken.” Toch gaat bij Spithorst de vlag nog niet uit: “Huges zegt hele goede dingen, maar het moet nog allemaal waargemaakt worden. Daar moet echt nog iets gebeuren.”

Gesprek gewenst
Bij de communicatiestrategie van Huges heeft Spithorst ook nog de nodige vraagtekens: “Ik heb bij NS aangegeven graag eens een keer koffie te willen drinken met Timo Huges, maar tot nu toe heeft er geen gesprek plaats gevonden. Met Bert Meerstadt en Ingrid Thijssen (oud-directeur NS-Reizigers, red.) had ik een goed contact, maar dat is nu weg. Ik begrijp dat Huges het drukker heeft omdat hij zowel Meerstadt als Thijssen vervangt, maar het zou goed zijn als hij ook met ons in gesprek gaat.”

Incidentele reizigers
Er zijn gebieden waar Rover en Maatschappij voor beter OV elkaar vinden voor wat betreft de verbeterpunten die er bij NS nog zouden moeten worden doorgevoerd.
Zowel Spithorst als Kruyt zien problemen bij de manier waarop NS omgaat met incidentele reizigers. De invoering van de OV-chipkaart maakt de trein voor hen minder toegankelijk.

Oplossing OV-chipkaart nodig
Volgens Kruyt moet er een alternatief betaalsysteem komen voor de OV-chipkaart. “Ik ben bang dat incidentele reizigers door de OV-chipkaart de trein zullen gaan mijden”, zegt hij. Een alternatief betaalsysteem ziet Spithorst echter niet zitten: “Dat is te duur. Maar schrap nu die één euro boete voor incidentele reizigers”, dringt hij aan bij de in vorig jaar oktober aangetreden NS-topman.

Logistiek
Daarnaast is Spithorst van mening dat er aan de logistiek van NS nog wel gesleuteld moet worden: “De personeelsroosters zijn nog steeds te complex, daar heeft hij niets aan durven te veranderen. Ook zijn er nog veel volle treinen”, zegt hij. Kruyt, de voorzitter van Rover, wijst erop dat NS ook last heeft van spoorbeheerder ProRail. “ProRail veroorzaakt allerlei sein- en wisselstoringen. Daar kan Huges weinig aan veranderen, maar hij zit wel met de gevolgen.”

Rapportcijfers
Al met al is Arriën Kruyt zeer tevreden over de handelswijze van Huges. Op de vraag welk rapportcijfer de nieuwe NS-topman verdient, waardeert hij hem met een acht. Rikus Spithorst is beduidend minder enthousiast. Huges moet het van hem doen met een zes min.

Foto: (c) Novum / Freek van den Bergh

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *