fbpx

Rover wil meer treinen via HSL

17 mei 2010 14:02

Reizigersvereniging Rover heeft maandag geen goed woord over voor de weinig gebruikte HSL. Volgens de vereniging wordt de lijn door een ruzie tussen de Belgische spoorwegen (NMBS) en de Nederlandse Spoorwegen (NS) nu nauwelijks gebruikt.

Er rijdt nu acht keer per dag een trein via de HSL naar België. Het betreft de Thalys, waar reizigers verplicht voor moeten reserveren. Binnen Nederland wordt de HSL verder gebruikt door een uurlijkse pendeltrein Amsterdam – Rotterdam.

Verdeling van inkomsten
"De frequentie van één trein per uur is niet aantrekkelijk voor reizigers. Na het grotendeels oplossen van de veel storingen zou de HSL inmiddels in een hogere frequentie kunnen rijden, dit gebeurt echter niet omdat NS en de Belgische NMBS het niet eens kunnen worden over de verdeling van kosten en opbrengsten" aldus Rover.

Uitstel 
Een woordvoerder van de NMBS bevestigd dat er nog geen akkoord is met NS omtrent de inkomstenverdeling. De benelux blijft daarom voorlopig nog via Roosendaal rijden. In 2009 ging NS er nog vanuit dat in het voorjaar van 2010 de Benelux naar de HSL verplaatst zou worden. Rover is met het uitstel van de verhuizing van de Benelux niet heel erg ontevreden. "We verwachten dat alles dat over de HSL rijdt gewoon hartstikke duur wordt, en veel reizigers vinden het prima om de traditionele route te rijden zolang dat gewoon goed betaalbaar is. Maar natuurlijk zijn er ook reizigers die graag sneller hadden gereisd" zegt een woordvoerdster van Rover.

Miljarden
"De rails liggen er, de beveiliging is (bijna) op orde en de treinen zijn er. Maar toch gaan er niet meer treinen rijden naar België. Alle miljarden belastinggeld blijven dus louter door dit geschil voorlopig ongebruikt" aldus Rover. 
Op het moment dat de frequentie wel verhoogd wordt, is het maar de vraag of de bezetting van de trein ook toeneemt. "In principe zou de bezetting per trein toe kunnen nemen als er meer over de HSL rijden, want we weten dat de lage frequentie een reden is voor mensen om niet met de HSL te reizen. Maar als de treinkaartjes erg duur worden en er bijvoorbeeld reserveringsplicht komt zou het aantal reizigers alsnog achter kunnen blijven" aldus de woordvoerdster.  

Eindbeeld
Uiteindelijk is de bedoeling dat er vijf tot zes maal per uur een trein op het noordelijk deelvan de HSL (Amsterdam – Rotterdam) komt te rijden. Daarvan gaat één tot twee treinen per uur naar België (de Thalys en de Benelux). Er zijn eveneens plannen voor een hogesnelheidstrein Den Haag – Breda – Brussel. 

Treinkaartjes
Rover ziet de HSL voor veel reizigers als een uitkomst. Wel maakt de reizigersvereniging zich nog zorgen over de prijs van de nieuwe treinkaartjes. Rover heeft zich de afgelopen jaren ook sterk gemaakt voor het behoud van een intercity trein naar België via Roosendaal. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *