fbpx
Foto: Guus van de Wetering (NS/GUUS PR)

Staatssecretaris: NS en ProRail deden het deze winter beter

26 jun 2013 19:33

Volgens staatssecretaris Mansveld was de winter van 2013 één van de zwaarste winters de afgelopen tien jaar. "De situatie op het spoor bleef, in tegenstelling tot de vorige drie winters, echter grotendeels beheersbaar" zo concludeert de bewindsvrouw. Mansveld wil in de toekomst de hinder op het spoor verder verminderen.

De staatssecretaris stelt dat het spoor beheersbaar bleef doordat ProRail en NS tijdig overschakelden naar een uitgedunde dienstregeling. Het aantal storingen aan met name wissels bleef deze winter vrijwel gelijk aan dat van vorig jaar. Maar het treinverkeer raakte nauwelijks volledig ´out of control´. Wel vielen er veel meer treinen uit dan normaal en waren treinen vaker te laat. Op sommige dagen waren er drie keer zo veel infrastoringen als op een normale dag.

Langere treinen
Alhoewel Mansveld zich in het algemeen tevreden toont over de prestaties van NS en ProRail, is ze nog niet op alle vlakken tevreden. Zo werden er niet altijd langere treinen ingezet, terwijl dit wel het voornemen was. "Dat moet volgende winter beter en daar zal ik op toezien", aldus de staatssecretaris. Ook vindt ze dat het herstel van defecte wissels en treinen nog sneller kan.

Minder vaak aangepast
De criteria voor een aangepaste treindienstregeling worden mogelijk ´enigszins´ naar beneden bijgesteld. Hier wordt althans onderzoek naar gedaan. De dienstregeling werd afgelopen winter aangepast als er kans was op meer dan drie centimeter sneeuw of meer dan tien graden vorst. In dat geval gingen twintig procent minder treinen rijden. Door de criteria iets naar beneden bij te stellen, moet het aantal dagen waarop met een aangepaste wordt gereden afnemen.

Reizigers tevreden
Uit klantenonderzoek van NS blijkt dat de reizigers begrip hebben voor de aanpassingen. Wel is het zo dat naar mate er meer dagen met een aangepaste dienstregeling zijn, het begrip minder wordt. 

Naarmate de winter vorderde nam de klanttevredenheid af. De donkerblauwe lijn toont de tevredenheid van de reizigers die gereisd hebben. De gele lijn toont de tevredenheid van reizigers die hebben afgezien van een treinreis. 

Lange termijn
Op de langere termijn moet het spoor bij alle omstandigheden betrouwbaar blijven. Mansveld: "De winterambitie voor de langere termijn is om toe te werken naar een situatie waarin onder (vrijwel) alle omstandigheden betrouwbaar vervoer en goede reisinformatie aan de reiziger wordt gegeven" schrijft Mansveld.