fbpx

Strukton: Geluidsoverlast treinen kan verminderd worden

14 sep 2016 14:12

De geluidsoverlast van treinen kan verminderd worden. Het snerpende of knarsende geluid in bochten en bij wissels kan deels opgelost worden, stelt Strukton. Dat bedrijf heeft samen met ProRail een oplossing gevonden, waardoor er in spoorbochten minder geluid wordt geproduceerd.

Door het smeren van de wielflens en de spoorstaaf kan het geluid gereduceerd worden. In het buitenland is daar al ervaring mee. Ook in Nederland zijn daar nu succesvolle proeven mee geweest. Strukton heeft een oplossing ontwikkeld waarmee de spoorstaaf en de wielflens vanaf een rijdende trein gesmeerd kunnen worden, in vaktermen ook wel conditioneren genoemd. Door de oplossing rijden de wielen veel soepeler over de rails en wissels. Dit leidt volgens Strukton tot een sterke vermindering van de slijtage, waardoor ook de onderhoudskosten dalen. 

ProRail en Strukton hebben het systeem tussen 2011 en 2014 getest op twee Connexxion-treinen op de Valleilijn, vijf Veolia-treinen in het zuiden van het land en acht NS-treinen die door het hele land rijden. Uit de testen blijkt dat de treinen nu 4 decibel minder lawaai produceren. "Het is vooral de scherpe pieptoon die als hinderlijk wordt ervaren; en die scherpe pieptoon gaat grotendeels weg," zegt Irene van Dam van Strukton. Ze wijst er op dat de geluidsterkte wel afhankelijk is van de locatie, bijvoorbeeld of er gebouwen of bomen staan.

Mogelijk volgt er een landelijke uitrol, dat is nog onduidelijk. Op basis van alle opgedane ervaring worden nieuwe, compacte controle-units ontwikkeld. De nieuwe controle-units worden getest op Connexxion-treinen en Arriva-treinen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *