fbpx

TLS wordt coöperatie van alle vervoerders

28 jan 2014 13:16

Trans Link Systems, het bedrijf achter de OV-chipkaart, wordt waarschijnlijk een coöperatie. Dat meldt staatssecretaris Mansveld in een brief eerder deze maand aan de Tweede Kamer. Op dit moment is TLS nog in handen van alleen NS en de stadsvervoerders RET, GVB en HTM.

Mansveld denkt dat er door de structuurwijziging nieuwe innovaties mogelijk zijn, bijvoorbeeld op de OV-betaalmarkt. "Het voornemen is dat de coöperatie als juridische entiteit eigenaar wordt van TLS. Vervolgens is de coöperatie de plaats voor collectieve besluitvorming over het openstellen van het betaalplatform voor andere aanbieders en over mogelijke uitbesteding van taken bij alternatieve uitvoerders" schrijft Mansveld.

Go / no go
Mansveld vervolgt: "De vervoerders streven ernaar om begin 2014 twee intentieverklaringen op hoofdlijnen gereed te hebben: één over de governance en één over de financiering van de coöperatie. Zodra deze allebei zijn ondertekend, zal ik u deze toesturen. Vervolgens worden de afspraken uit de intentieovereenkomsten verder uitgewerkt, zodat de betrokken partijen voor 1 juni 2014 de go/no go-beslissing kunnen nemen."

Visie op OV-betalen
In het nieuw opgerichte Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) wordt nagedacht over een gezamenlijke toekomstvisie van de vervoerders op het OV-betalen. Aan het einde van het tweede kwartaal moet die visie worden opgeleverd. Daarin wordt beschreven waar de OV-sector op het gebied van betalen over 4 en 8 jaar wil staan. 

Geen stemrecht
In het NOVB nemen ook alle vervoerders deel. Tevens kunnen experts en consumentenorganisaties aanschruiven. Reizigersorganisaties hebben echter geen stemrecht en zijn niet welkom bij vertrouwelijke onderwerpen.

Enkelvoudig in- en uitchecken
Ook het onderwerpen als het enkelvoudig in- en uitchecken staan op de werkagenda van het NOVB. Echter, de vervoerders lijken daar nog steeds weinig voor te voelen. "Vervoerders maken een start met maatregelen om het overstapprobleem te verkleinen. Na een jaar volgt een evaluatie en beziet het NOVB op basis van vastgestelde voorwaarden in hoeverre enkelvoudig in- en uitchecken nuttig en noodzakelijk, alsmede realistisch en haalbaar is" zo staat in de werkagenda van het NOVB. Eerder werd al duidelijk dat enkelvoudig in- en uitchecken technisch haalbaar is, maar dat de vervoerders het niet zien zitten. Daarom is het in de parktijk moeilijk realiseerbaar.

(Met dank aan de nieuwsbrief van OV-Magazine). Foto: Kialna photography 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *