fbpx

Treinreizigers willen eerst schonere treintoiletten

01 jul 2014 9:36

De Nederlandse Spoorwegen hebben de contracten van alle toiletjuffen op stations per einde van dit jaar opgezegd. De spoorwegen willen dat de toiletten op de stations meer klasse gaan uitstralen. Dat meldt De Telegraaf dinsdag. Volgens de redactie van Treinreiziger.nl willen treinreizigers eerst schonere treintoiletten.

Veelvuldig vieze treintoiletten waren voor Redmer van der Meer zelfs reden om in de periode 11 maart t/m 17 april dagelijks de wc´s in zijn trein te checken. Zijn conclusie: 35% van de toiletten van zijn reis voldeed, maar in de overige 65% was er iets mis: defecte deur, geen zeep, geen toiletpapier, niet schoon of afgesloten. In een groot gedeelte van de toiletten (23%) vond hij zelfs meerdere gebreken.

Geen toilet beschikbaar
Van der Meer reisde in die periode vooral tussen Zwolle en Groningen. Ook op het beginpunt Groningen waren de treintoiletten regelmatig niet volledig op orde. "Er zijn 40 treinen onderzocht en 47 toiletten. In 7 gevallen was de dichtstbijzijnde WC vergrendeld of defect, waarbij uitgeweken moest worden naar het tweede toilet. In 2 van deze 7 gevallen was ook nog eens het tweede toilet defect of niet ontgrendeld en was er geen derde toilet" legt hij uit. Verder valt op dat zijn trein schoner was als hij met een Dubbeldekker (VIRM) reisde. Koplopers (ICMm) waren vaker vies. Uiteraard zijn de cijfers van Van der Meer slechts een streekproef.

Reiniginsbeurt
Vlak na zijn onderzoek brak er een langdurige staking uit, waardoor veertig procent van het schoonmaakpersoneel niet werkte. Een woordvoerder van NS wijst erop dat ook voor de langdurige stakingen er in april enkele acties waren van schoonmaakpersoneel. "De toiletten in treinen worden meerdere keren per dag schoongemaakt, bijvoorbeeld wanneer een trein keert. Dat neemt niet weg dat een toilet van een forensentrein best een reinigingsbeurt kan gebruiken" reageert woordvoerder Eric Trinthamer.

Arriva
Hij vervolgt: "Het schoonhouden van toiletten heeft tevens de aandacht van de aanwezige conducteurs op de trein en deze maken melding als zij vinden dat een schoonmaakbeurt buiten de reguliere momenten op zijn plaats is." Inmiddels reist Van der Meer op een ander traject. "Ik reis nu met Arriva tussen Leeuwarden en Groningen en daar heb ik niet het idee dat de toiletten regelmatig smerig zijn of kapot."

Stationstoilet
Voor wie liever de bemande stationstoilet gebruikt, maar daar niet tevreden over is, is er goed nieuws. Er zijn nu 21 exploitanten van stationstoiletten, maar de kwaliteit is wisselend.  "De kwaliteit moet omhoog. Wij willen dat op ieder station dezelfde hoge standaard komt. De toiletten moeten niet alleen schoon en toegankelijk zijn, maar ook herkenbaar. Het toilet op het station moet een kwaliteitsmerk worden", zegt Boukje Bügel, directeur retail van de NS-stations in De Telegraaf.

Vrijheid
De spoorwegen hebben het bedrijfsleven gevraagd een bod te doen voor de exploitatie. Eerst voor de toiletten op de grote stations, maar daarna ook voor de kleine stations. De huidige toiletjuffrouwen kunnen in dienst komen van de nieuwe exploitant, zegt Bügel. Het is echter de vraag of ze dat willen, want ze zijn dan hun vrijheid kwijt en moeten voldoen aan de standaard van de nieuwe werkgever, stelt De Telegraaf.

Uitkomsten van de 47 onderzochte toiletten van Redmer van der Meer, vooral op het traject Zwolle – Groningen, in de periode 11 maart t/m 17 april 2014.

Treinreiziger.nl stelde op Twitter de vraag wat meer prioriteit heeft: schonere stationstoiletten of treintoiletten.

(c) Novum / Treinreiziger.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *