fbpx

Uitval Intercity direct al jaren veel te hoog

18 aug 2014 12:48

De uitval van Intercity direct – die tot 15 december 2013 Fyra heette – valt al jaren veel te vaak uit. In de eerste helft van 2012 viel zelfs bijna tien procent van de treinen uit (9,8%). Dat blijkt uit de voortgangsrapportages over de Hogesnelheidslijn, die Treinreiziger.nl op een rij heeft gezet.

Sinds 2011 worden uitvalcijfers gecommuniceerd via de voortgangsrapportages. Sindsdien is de uitval (per half jaar) nooit lager geweest dan 4,5 procent.Dat is inclusief uitval van treinen die niet aan NS verwijtbaar zijn. Ter vergelijking: bij de normale NS-trein valt tussen de 1,5 en 2 procent van de treinen uit. Al jaren valt de Intercity direct dus minimaal 2 tot soms 5 keer zo vaak uit als de normale trein.

1e helft 2011: 5,6%
2e helft 2011: 4,6%
1e helft 2012: 9,8%
2e helft 2012: 7,6%
1e kwartaal 2013: 7,9%
2e kwartaal 2013: 3,3% 
3e kwartaal 2013: 4,5%
4e kwartaal 2013: 7,7%

Uit cijfers van ICDefect blijkt dat ook in 2014 de uitval onveranderd is. Maximaal een half procent van de treinen mag uitvallen door een oorzaak die verwijtbaar is aan NS. NS heeft nog nooit die norm gehaald, daarvoor is het spoorbedrijf nog nooit beboet.

De oude rijtuigen zorgen voor problemen, maar ook zijn er nog steeds problemen met beveilingssysteem ERTMS, vooral als de trein moet schakelen tussen het gewone spoor en de hogesnelheidslijn. Uit veiligheid wordt de trein dan stilgezet, wat voor vertraging en uitval zorgt. Tot slot heeft NS weinig reservematerieel voor de HSL.

De Traxx-locomotief, die de Intercity direct trekt is één van de best verkochte locomotieven van Europa. De locomotieven rijden onder andere in Zweden, Duitsland, België, Zwitserland, Frankrijk en Spanje.