fbpx

Utrechtse treindienstleiders vrezen gevaar door gespreksregels

02 aug 2013 9:23

Machinisten en treindienstleiders klagen over de nieuwe manier waarop ze met elkaar moeten spreken. Spoorbeheerder ProRail heeft vorig jaar een bijna militaire manier van spreken ingevoerd, maar die is verwarrend en daardoor gevaarlijk. Dat meldt de Volkskrant vrijdag. De krant baseert zich op een brief van een groep treindienstleiders uit Utrecht aan ProRail.

Als voorbeeld noemen de treindienstleiders in incident waarbij een passagier op spoor 12 onwel werd. "Conform de nieuwe regels was de ambulance naar ´spoor één-twee´ gestuurd. Pas toen de ambulancebroeders op het perron dat tussen de sporen één en twee in lag arriveerden, werd duidelijk dat ze op spoor twaalf moesten zijn´´, meldt de Volkskrant.

Ook moeten treindienstleiders en machinisten tijdens hun gesprekken iedere mededeling besluiten met het woord ´over´, terwijl de communicatie gewoon loopt via een telefoonverbinding. "Probeer tijdens een gewoon telefoongesprek maar eens serieus iedere zin te beëindigen met over", verzucht een machinist van NS in de Volkskrant. "Dat is doodvermoeiend en het leidt alleen maar af van de inhoud."

ProRail bevestigt het bestaan van de brief, maar volgens een woordvoerster gaat het om een beperkt aantal klagers. "Het overgrote deel van de treindienstleiders is het eens met de nieuwe werkwijze´´, die op 1 januari is ingevoerd. Het NAVO-alfabet wordt overigens al vanaf begin jaren ´90 gebruikt op het spoor.

De woordvoerster van ProRail zegt dat de regels zijn aangescherpt volgens Europese richtlijnen omdat er soms onduidelijkheden waren. "Door de strakkere manier van communiceren, zoals ook op Schiphol gebeurt, gaat de veiligheid verder omhoog.´´

Met de ontevreden treindienstleiders is de spoorbeheerder in gesprek om hen te laten zien waarom de veranderingen noodzakelijk zijn. Bij het voorval met de ambulancebroeders weet ProRail niet wat er mis ging. Ook richting buitenwereld is de communicatie goed, concludeert de zegsvrouw.

(c) ANP

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *