fbpx

Vooruitblik: Het spoor in 2014

29 dec 2013 12:37

We sluiten bijna 2013 af, tijd om alvast vooruit te blikken naar 2014. Natuurlijk kunnen we de toekomst niet voorspellen, maar al de nodige veranderingen zijn aangekondigd. De redactie van Treinreiziger.nl heeft deze op een rijtje gezet.

1e helft 2014:

  • Vanaf begin 2014 kan iedereen bij de Rotterdamse vervoerder RET OVMiles sparen.
  • Waarschijnlijk zal Arriva tussenrijtuigen bestellen om de Spurt-treinen te verlengen van twee- naar driedelig. Arriva heeft de afgelopen jaren te maken gehad met een forse reizigersgroei, waarvoor het bedrijf nu een oplossing zoekt.
  • Medio maart: Veolia gaat haar kilometertarief op de Maaslijn en Heuvellandlijn met circa twintig procent verlagen. Ook gaan Veolia en andere regionale vervoerders vanaf medio maart de langeafstandskorting aanbieden op de OV-chipkaart. Details worden later bekendgemaakt. 
  • De aanbesteding voor de treindienst Alphen a/d Rijn – Gouda is lopende. Waarschijnlijk wordt op 11 maart bekendgemaakt wie de vervoerder wordt tijdens de nieuwe concessie. Die duurt 15 jaar, beginnend op 11 december 2016 en eindigend op 13 december 2031.
  • Treinreiziger.nl wil in het eerste kwartaal een kleine webshop starten met een aantal treinposters, treinkalenders en treinboeken. Momenteel is er een fotowedstrijd voor de toekomstige producten.
  • NS hoopt aan het einde van het eerste kwartaal het papieren treinkaartje af te schaffen. Voor incidente reizigers zonder kortingskaart komt er een wegwerpkaartje met chip. Dat zal – los van de reguliere prijsverhoging – iets duurder worden dan het papieren treinkaartje.
  • Vanaf 31 maart zal het aantal treinen tussen Parijs en Barcelona verdubbeld worden van twee naar vier. Ook vanaf andere Franse plaatsen gaan er meer treinen rijden naar Barceolona.
  • Vanaf april introduceert Thalys twee keer per dag een trein naar Lille. Het gaat om twee treinen die nu nog alleen tussen Amsterdam Centraal en Brussel-Zuid rijden.
  • Vanaf het wijzigingsblad van april vermindert NS het aantal gele vertrekstaten met 80 procent. Straks zijn er nog maar 700 van de huidige 3400 vertrekstaten over. 
  • In 2014 komt er alsnog een monitoringssysteem voor ATB-vv. Momenteel kan men niet vanaf afstand zien of ATB-vv functioneert, en dus of het ingrijpt als treinen met minder dan 40 km/u door rood rijden.

2e helft van 2014

  • Op 20 september is het precies 175 jaar geleden dat de eerste trein in Nederland reed. Waarschijnlijk zal NS dit jubileum vieren, al zal het niet zo uitbundig worden als in 1989. Toen werd het 150-jarig jubiliem groots gevierd, en was er zelfs een live-uitzending op televisie. 
  • De eerste nieuwe Traxx-locomotieven worden eind 2014 geleverd.
  • Vanaf eind 2014 keert ook de Benelux weer volledig terug. De trein gaat weer vanaf Amsterdam rijden en zal weer ieder uur gaan rijden.
  • Eind 2014 starten ook de openbare verhoren van de parlementaire enquête naar de V250 Fyra-treinen.
  • Station Nijmegen Goffert zal waarschijnlijk eind 2014 geopend worden.
  • Ook gaat de nieuwe busconcessie van Brabant eind 2014 in. Veolia en Arriva hebben deze gewonnen.
  • Eind 2015 wil ProRail de punctualiteit hebben opgetrokken naar 95% bij 3 minuten. De afgelopen jaren bedroeg de stiptheid rond de 88 à 89%. Hopelijk zal ook al in 2014 de stiptheid verbeteren.

Foto: Eind 2014 zullen er nieuwe Traxx-locomotieven geleverd worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *