fbpx
Foto: Archief

Weer brandalarm in nieuwe Delftse spoortunnel

Het treinverkeer door de zaterdag geopende Delftse treintunnel verloopt nog niet soepel. Zondag lag het treinverkeer door een valse brandmelding ruim twee uur plat. Precies 24 uur later was het maandagavond opnieuw raak. Opnieuw reden er circa twee uur geen treinen door de nieuwe spoortunnel. Bovendien mogen treinen rond station Delft voorlopig slechts 80 in plaats van 140 kilometer per uur rijden. 

De kans bestaat dat ook de komende dagen het treinverkeer stil komt te liggen door foutieve brandmeldingen. Sinds de problemen zondagavond zoekt de leverancier naar de oorzaak van de problemen. Vandaag werd door de nieuwe brandmelding duidelijk dat die de oorzaak nog niet gevonden is.

Valse brandmeldingen komen de afgelopen jaren steeds vaker voor. Vooral rond Schiphol ligt het treinverkeer geregeld plat. In februari kwam het rond de luchthaven bijvoorbeeld drie keer voor. Ook in het nieuwe station van Breda gaat het brandalarm vaak voor niets af. Tussen eind september en begin januari ging het alarm daar 11 keer af. Slechts één keer was er echt een klein brandje.

Voordat het treinverkeer vandaag werd stilgelegd door de valse brandmelding reden er eerder al minder treinen vanwege een defecte trein. In totaal werden er maandag ruim 50 treinen te Delft opgeheven. Zondag vielen zeker 70 treinen uit. 

De doorgaande treinen zullen bij Delft in elk geval minder snel rijden. De maximumsnelheid in de nieuwe tunnel bedraagt namelijk 140 kilometer per uur, maar vanwege problemen mogen de treinen rond Delft nu maximaal 80 kilometer per uur rijden. Volgens ProRail loopt het treinverkeer daardoor geen vertraging op.

Foto: Eerste testtrein door de tunnel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *