fbpx

Wisselende reacties op landelijke reclame van stadsvervoerder RET

14 mrt 2013 18:01

De Rotterdamse vervoerder RET promoot het openbaar vervoer op de landelijke televisie. Daarmee hoopt het bedrijf nieuwe reizigers te trekken en het imago van het openbaar vervoer te verbeteren. Reizigersvereniging Rover vindt het een hele mooie reclame. Maar er komen ook kritische reacties binnen op de reclame.

RET is de reclame gestart omdat op alle Rotterdamse tramlijnen nu nieuwe moderne trams rijden. Met de campagne wil RET reizigers attenderen op de verbetering in kwaliteit en comfort. De landelijke campagne lijkt op reclame voor een nieuwe, luxe auto. Met de imagocampagne wil RET nieuwe reizigers aantrekken en bestaande reizigers vaker met de tram laten reizen. Via de speciale website ikwileentestrit.nl kunnen potentiële klanten gratis vervoersbewijzen voor een testrit aanvragen.

Mooi
Reizigersvereniging Rover vindt dat RET het openbaar vervoer op een hele nieuwe manier weet te promoten. "Natuurlijk leven we in een tijd waarin alle uitgaven van het OV kritisch gevolgd worden, terecht ook, maar OV-bedrijven moeten ook het nodige proberen om nieuwe reizigers te trekken" stelt een zegsvrouw van de vereniging.

Regionaal
Niet iedereen is zo enthousiast. Zo is een kritische columnist van de regionale nieuwswebsite Dichterbij.nl niet tevreden met de campagne. De columnist stelt dat een reclamespotje bij de regionale televisie prima past, maar dat een landelijke reclame niet past bij een regionaal vervoersbedrijf. Zeker niet nu het bedrijf door bezuinigingen van de stadsregio juist moet snijden in het aanbod.

Reactie RET
Ook op Twitter kreeg RET vragen waarom het bedrijf in de landelijke media adverteert. Directeur RET Pedro Peeters stelt in een reactie op Twitter dat het bedrijf verdient aan reclames op en in voertuigen. Een deel van die inkomsten is nu gebruikt voor de landelijke TV-campagne. Met een regionale campagne zou het bedrijf moeilijk alle automobilisten in de Zuidvleugel kunnen bereiken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *