fbpx

Abellio doet bod op spoornetwerk Schotland

NS dochter Abellio heeft een bod uitgebracht op de Schotse concessie Scotrail. Eerder dit jaar deed het spoorbedrijf ook al twee andere grote biedingen in Engeland. Als Abellio alle drie de bedieningen binnen haalt kan NS wel eens het grootste spoorbedrijf worden in Groot-Britannië.

Hoeveel de NS geboden heeft om de Schotse concessie binnen te slepen maakt het bedrijf niet bekend. Abellio denkt het openbaar vervoer te verbeteren door betere aansluitingen op bus én treinen. Daarmee streeft het bedrijf naar een goede reis van deur tot deur. 

Passenger Focus positief
Eind 2012 werd al bekend dat Abellio interesse had in de concessie. De onafhankelijke waakhond Passenger Focus – die opkomt voor de reizigersbelangen – reageerden toen zeer positief. Passenger Focus prees de Nederlandse Spoorwegen vanwege de goede contacten met reizigersorganisaties en politici. Ook wijst Passenger Focus op de hoge punctualiteit van NS en de klantvriendelijke regeling Geld terug bij Vertraging.

Bevolking en politici minder enthousiast
Maar de Schotse politiek en bevolking reageerden toen minder enthousiast. Het liefst zouden de Schotse politici buitenlandse bedrijven willen weren, maar dat is vanwege Europese regels niet mogelijk. Op dit moment is First de vervoerder in Schotland. De afgelopen zeven jaar heeft First 25 procent meer reizigers weten te trekken.

Greater Anglia
Voor Abellio kwam er deze week positief nieuws uit Groot-Britannië.Het bedrijf is nu de exploitant van de Greater Anglia concessie. Die concessie zou deze zomer aflopen, maar Abellio mag tot en met 2016 het vervoer blijven verzorgen. Bij de Greater Anglia concessie vervoert de NS dochter nu dagelijks ruim 350.000 reizigers.

Eerdere biedingen
Eerder dit jaar bracht Abellio een bod uit voor de concessies Essex Thamesside (ten oosten van London) en Thameslink South and Northern, dat zich rondom Londen bevindt en zich uitstrekt van Cambridge tot Brighton. De laatst genoemde concessie is het grootste spoorgebied dat ooit in Engeland is geveild. Jaarlijks pakken hier 280 miljoen mensen de trein. De geschatte jaarlijkse omzet is 1,5 miljard euro.

Belangrijkste speler
De contractwaarde van alle drie de spoorgebieden zou tegen de 19 miljard euro lopen, weet de redactie van de Telegraaf. Een ingewijde zegt tegen de krant dat NS er niet op rekent dat alle drie de biedingen worden binnen gehaald. Als dat wel gebeurd wordt Abellio de belangrijkste speler van Groot-Britanië.

Focus op Nederland
NS topman Timo Huges maakte eerder bekend dat de focus weer meer op Nederland zou komen te liggen. Dat is ook afgesproken met het ministerie. Het bedrijf blijft Europe echter nog steeds mee doen met concessies. Alleen in Nederland zal NS niet meer meedoen met regionale concessies, de Limburgse concessie uitgezonderd.

Zweden
Behalve in Groot-Britannië wil Abellio ook voet aan de grond krijgen in Zweden. In Zweden heeft Abellio inmiddels een development-kantoor geopend. Dat kantoor moet de kansen voor Abellio onderzoeken. In Duitsland en Tsjechië was de NS dochter ook actief met bussen, maar daar is het spoorbedrijf grotendeels mee gestopt.

Europese speler
Sander de Rouwe van het CDA vroeg recent aan de staatssecretaris welke ruimte Abellio nu precies in Europa heeft. Als het aan het CDA ligt mag NS zich ontwikkelen tot een Europese speler, maar dan moet er ook op de Nederlandse markt meer ruimte komen voor andere partijen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *