fbpx

Italianen willen concurreren met Thalys Brussel – Parijs

De Italiaanse spoorwegen (Trenitalia, FS) hebben nog steeds plannen voor een hogesnelheidstrein tussen Parijs en Brussel. Tegenover Railwaygazette heeft Trenitalia bevestigd dat er voorbereidende besprekingen zijn om deze verbinding mogelijk te maken.

Al eerder gingen er geruchten de ronde dat Thello (grotendeels in handen van Trenitalia) in 2013 of 2014 met een treindienst tussen Parijs en Brussel wilde komen. Daarna bleef het lange tijd stil. Nu blijkt moederbedrijf Trentitalia nog steeds interesse te hebben voor de verbinding. 

Pietro Diamantini van FS zou volgens Railwaygazette op 28 oktober hebben gesuggereerd dat Brussel – Parijs wel eens de eerste internationale route zou kunnen worden voor de nieuwe V300 Zefiro-treinen. De ETR 1000-treinen, zoals de treinen in vakjagon worden aangeduid, zijn volgens de FS geschikt om op het Oostenrijkse, Belgische, Franse, Duitse, Nederlandse, Spaanse en Zwitserse spoor te rijden. Daarnaast kunnen de treinen uiteraard ook in Italië worden ingezet. De treinstellen worden gemaakt door een consortium van Bombardier en AnsaldoBreda. Begin 2017 moet de levering van de nieuwe treinstellen voltooid zijn.

Tussen Parijs en Brussel reizen naar verluidt 3 miljoen treinreizigers per jaar. Op de route rijden alleen Thalys-treinen, aangevuld met een enkele TGV-trein die in Parijs buiten de stad stopt. TGV en Thalys zijn echter geen echte concurrenten van elkaar: Thalys is grotendeels in handen van de Franse spoorwegen (SNCF), die ook volledig eigenaar is van het TGV-product.

Dat Trenitalia juist de strijd aan wil gaan met een SNCF-dochter, is niet toevallig. SNCF participeert in Italo (NTV), de concurent van Trenitalia in Italië. Bovendien concurreren de bedrijven met elkaar op treinverbindingen tussen Frankrijk en Italië.