fbpx

Langzame Benelux via Zaventem is wens NMBS

11 sep 2014 11:36

Dat de Benelux Amsterdam – Brussel bij de Belgische luchthaven Zaventem gaat stoppen is een wens van de Belgische spoorwegen NMBS. Die stop zorgt voor een extra reistijd van een kwartier. Dat zei staatssecretaris Mansveld donderdag na vragen van VVD-Tweede Kamerlid Betty de Boer.

Doordat de Benelux via de luchthaven van Brussel gaat rijden, wordt de treindienst Amsterdam – Brussel trager dan ooit.  Een ritje Amsterdam – Brussel duurt met de rechtstreekse trein in december 3 uur en 21 minuten. In 2009 duurde dezelfde reis nog 2 uur en 46 minuten. Voor de NMBS kan een trage Benelux gunstig zijn, omdat de spoormaatschappij ook aandelen heeft in de dure maar veel snellere Thalys. Die wordt door de trage Benelux voor steeds meer reizigers interessant. OV-Magazine wees er eerder al op dat een treinkaartje naar Parijs soms goedkoper is dan naar Brussel.

Mansveld wijst erop dat NS en NMBS zullen kijken of de extra reistijd van de Benelux mogelijk in de toekomst toch beperkt kan worden. Voor de dienstregeling 2015 is dat niet gelukt. Dat komt mede omdat de Belgische spoorwegen een nieuw dienstregelingsmodel heeft ontworpen, waarbij er geen rekening is gehouden met de Benelux. Dat komt doordat de Benelux eind 2012 vervangen zou worden voor de Fyra. Vanwege alle problemen met de Fyra keert de Benelux per december echter definitief terug.

Voor reizigersorganisatie Rover is de bediening van de nationale luchthaven van Brussel geen wens. Tenminste niet als dat een dergelijke extra reistijd vergt. De hoop is dat de Benelux in 2017 alsnog iets minder traag gaat worden. De trein gaat vanaf dat moment niet meer via Roosendaal, maar via Breda rijden. In combinatie met een vernieuwde dienstregeling op het Nederlandse spoor, zou dat reistijdwinst kunnen opleveren.

De topman van de NMBS zei in 2013 in de Tweede Kamer dat de Benelux juist minder traag zou worden. "Ik weet alleen nog niet hoeveel sneller. Misschien tien minuten sneller. Misschien maar één minuut sneller. Maar samen met NS zullen wij ons best doen om de reistijd te verkorten", aldus Descheemacker destijds in de Tweede Kamer.

Mansveld wees er eerder op dat reizigers tussen Rotterdam – Antwerpen en tussen Den Haag – Antwerpen per december wel een snellere reistijd krijgen dan momenteel het geval is. Dat komt doordat de trein minder lang in Roosendaal gaat stoppen.