fbpx
Foto: (c) DB

Schikking Duitse treinstaking mislukt

06 nov 2014 22:28

UPDATE. Het is niet gelukt om het eens te worden over een schikking in het kort geding over de Duitse machinistenstaking. Dit bleek donderdagavond na een meer dan vijf uur durende zitting. Rechter Ursula Schmidt had de partijen het schikkingsvoorstel gedaan, maar spoorwegbedrijf Deutsche Bahn (DB) en de machinistenvakbond GDL konden het niet eens worden over de technische details.

DB probeert in het kort geding de staking te laten verbieden. Nu de schikking is mislukt, doet de rechtbank mogelijk donderdagavond nog uitspraak. Het gerechtshof houdt zich gereed om donderdagavond nog een mogelijk hoger beroep te behandelen.

  • Update I: De Duitse treinmachinisten mogen doorgaan met hun staking. De rechtbank in Frankfurt heeft donderdagavond laat een verzoek van spoorbedrijf DB afgewezen om de werkonderbreking te verbieden. De rechtbank vond het stakingsrecht belangrijker dan de schade door de staking. DB tekent hoger beroep aan tegen de beslissing.
  • Update II: De staking mag doorgaan, zo is de uitkomst van het hoger beroep. Ook in het hoger beroep werd DB niet in het gelijk gesteld.
  • Update III: De staking stopt toch eerder. Vanaf zaterdagavond 18.00 uur wordt het treinverkeer hervat. Zaterdag, tijdens de viering van de muurval rijden de treinen normaal.

De staking begon woensdag en moet volgens de GDL tot maandagochtend doorgaan. Het is de grootste staking in de geschiedenis van de DB. Volgens het spoorbedrijf kost de staking de Duitse economie dagelijks 200 miljoen euro.

Miljoenen forenzen in Duitsland hebben vrijdag weer te maken met een uitgeklede treindienstregeling. Donderdag reed ongeveer een derde van de treinen in het personenvervoer en de helft van de goederentreinen. Druk was het niet, veel mensen hebben voor alternatief vervoer gezorgd of bleven thuis. Vrijdag zal ongeveer hetzelfde beeld geven, aldus een woordvoerster van de Duitse spoorwegen. Op de langeafstandsstukken rijden die dag 256 van de 878 treinen.

(c) ANP

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *