fbpx

Speciale treinreis vanwege 125 jaar Rhätische Bahn

De Zwitserse Rhätische Bahn bestaat dit jaar 125 jaar. Dat wordt gevierd. Ter gelegenheid van het 125-jarig bestaan organiseert de Treinreiswinkel een hele bijzondere treinreis naar het Zwitserse Graubünden. Het gaat om een reis met 125 uur Rhätische Bahn. Wie deelneemt aan de reis krijgt een kijkje achter de schermen en mag mee met bijzondere treinen. De reis vindt plaats van 10 t/m 16 juni.

Hoogtepunten reis
Wie deelneemt aan de reis gaat bijvoorbeeld mee met de eerste RhB-trein uit 1889. Ook krijg je dan een rondleiding bij de werkplaats en het depot van de RhB. Een ander hoogtepunt is een ritje met de Alpine Classic Pullman Express. Ook een rit met de Bernina Express en een bezoek aan het Bahnmuseum in Bergün ontbreekt niet.

Prijs
Wie de onvergetelijke treinreis wil maken, moet er wel wat voor over hebben: € 1755 euro per persoon, op basis van een 2-persoonskamer. De toeslag voor een 1-persoonskamer bedraagt 100 euro. Dat is veel geld, maar daar staat een unieke reiservaring tegenover.

De start in 1889
Het RhB-avontuur begon in 1889 met de opening van de spoorlijn Landquart – Klosters (- Davos). Met de komst van de RhB veranderde de provincie Graubünden van een afgelegen en geïsoleerd deel van Zwitserland naar een aantrekkelijk gebied voor toeristen. Een belangrijke rol speelde daarin de Nederlander Willem-Jan Holsboer uit Zutphen, die enkele hotels in Davos begon. Hij bedacht de spoorlijn naar Davos om de bereikbaarheid te verbeteren en daarmee het toerisme te stimuleren.

Albulabahn
In 1889 werd het eerste deel van de spoorlijn geopend, een jaar later werd ook Davos aangesloten. Voor Holsbroek smaakte het naar meer. Hij maakte in 1890 een uitgewerkte studie en planning gereed voor de bouw van de Scalettabahn, waarmee hij de spoorlijn vanuit Davos met het Engadin en zelfs verder naar Chiavenna in Italië wilde verbinden. De plannen werden door de bevolking in Graubünden in een referendum verworpen ten gunste van de Albulabahn. Als sportief verliezer zette Holsboer zich daarna in voor de bouw van de Albulabahn. 

Naam
Bij de start in 1889 heette het spoorbedrijf overigens geen Rhätische Bahn, maar Landquart–Davos AG. In 1895 werd de spoorwegmaatschappij hernoemd naar Rhätische Bahn. Toen kwamen er ook plannen voor meer lijnen en langzaam groeide het RhB-netwerk. De laatste uitbreiding van het netwerk stamt uit 1999, toen de negentien kilometer lange Vereinatunnel werd geopend.

Moderne RhB-treinen (c) RhB

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *