fbpx

Infrabel: schaf deel piekuurtreinen af

03 feb 2011 15:47

De Belgische treininfrastructuurbeheerder Infrabel heeft er bij de NMBS op aangedrongen een aantal piekuurtreinen af te schaffen, om de dramatische punctualiteit van het spoorwegnet omhoog te krikken. Verschillende partijen reageren verbaasd en kwaad. De beheerder meldt dat er nog niets definitief besloten is.

Ongeveer dertig piekuurtreinen (treinen die in de spits rijden en vaker stoppen dan IC-treinen om forensen mee te nemen) zouden op de nominatielijst staan om geschrapt te worden. Dit moet meer ruimte geven in de Brusselse Noord-Zuidverbinding die voor veel vertraging zorgt. De zes sporen in de verbinding moeten nu zo´n 60 treinen per uur in de spits verwerken, ongeveer tien per spoor.

Infrabel bevestigt de informatie, maar geeft aan dat er nog niets besloten is.

TreinTramBus
De Belgische tegenhanger van Rover zegt dat Infrabel een foute analyse heeft gemaakt. Als argument wordt aangevoerd dat in 2004, toen het aantal treinen door de Noord-Zuidverbinding ongeveer hetzelfde was, de punctualiteit veel beter was dan nu.

Uit de laatste gegevens van Infrabel blijkt ook dat de grootste vertragingsoorzaak het materieel van de NMBS betreft, niet de infrastructuur. TreinTramBus vraagt daarom aan Infrabel de situatie opnieuw uit te zoeken.

De politieke partijen Groen! en de SP.A zijn ook niet te spreken over de ontwikkeling. Groen! zegt dat er straks minder comfort op de treinen is door de grotere drukte, en dat reizigers bovendien minder rechtstreekse verbindingen hebben en daardoor vaker moeten overstappen.

SP.A geeft aan dat ze willen dat minister Inge Vervotte het plan moet tegenhouden, en dat de NMBS en Infrabel moeten ophouden met reizigers pesten, die constant de pineut zijn van het falen van de twee spoorbedrijven.

Complexiteit
In het Belgische spoorwegnet rijden er vanuit vele hoeken van het land piekuurtreinen naar vooral de hoofdstad Brussel. Dat zorgt voor een sneeuwbaleffect bij vertragingen, en dat wordt versterkt doordat veel van die treinen (in totaal 35% van het aantal treinen dat op het spoorwegnet rijdt) door de kwetsbare Noord-Zuidverbinding heen moeten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *